Cowboys & Angels (2003)

Regie: David Gleeson | 89 minuten | drama, komedie | Acteurs: Michael Legge, Allen Leech, Amy Shiels, David Murray, Frank Kelly, Colm Coogan, Sean Power, Alvaro Lucchesi, Frank Coughlan, Nigel Mercier, Padraig Campbell, Mairéad Crowley, Niamh Foley, Mary Harvey, Niall Johnston, Maeve McGrath, Moira O’Dwyer, Grania Preston, Martin Philips

Het proces van volwassen worden gaat vaak met horten en stoten, een afwisseling van mooie en nare herinneringen die je voor de rest van je leven bijblijven. Achteraf gezien is dit vaak de mooiste tijd uit je leven, de wereld ligt aan je voeten en schreeuwt om ontdekt te worden. Dit is nou precies waar het bij David Gleesons ‘Cowboys & Angels’ om gaat.

Shane (Michael Legge), twintig, gaat voor het eerst op kamers wonen in het Ierse Limerick omdat hij als forens altijd te laat op zijn werk komt. Omdat kamers niet voor het oprapen liggen en duur zijn gaat hij akkoord om met iemand anders een appartement te huren. Zijn huisgenoot is Vincent (Allen Leech) modestudent en homo, hij vertegenwoordigt precies alles wat Shane niet is. Shane ontmoet ook twee mannen die hem introduceren in de drugsscene. Al snel lijkt Shane zichzelf helemaal de vernieling in te helpen en lijkt daardoor ook de vriendschap met Vincent te verliezen.

‘Cowboys & Angels’ is een echte coming of age film. Shane wil van het leven genieten en dit gaat gepaard met het maken van zowel goede als verkeerde keuzes (anders zou de film ook wel erg zoetsappig en saai zijn) om uiteindelijk zijn ware ik te vinden. Vooral het uitstapje naar de Ierse drugsscene is een interessante en laat goed zien hoe makkelijk het is om in dubieuze praktijken verwikkeld te raken. Enige romantiek kan natuurlijk niet ontbreken in een dergelijke film. Shane wordt verliefd op het meisje van een fastfoodketen. Wanneer zij zijn bestelling wil opnemen komt hij (hoe verrassend…) niet goed uit zijn woorden. Het totale gebrek aan originaliteit stoort hier niet eens, maar het mondt uit in een koddige scène die zelfs aandoenlijk overkomt. Hiermee toont David Gleeson dat hij het genre prima beheerst en van elke scène een warmbloedige kan maken.

De acteerprestatie van Michael Legge is voortreffelijk, hij verandert van een kleurloze, door zijn moeder aangeklede, jongen in een losgeslagen feestbeest die de wereld naar zijn hand wil zetten. Wanneer hij erachter komt dat hij zichzelf de das omdoet is de pijn van dat besef bijna van het scherm te schrapen. Een prima staaltje karakterschets. De vriendschap tussen Shane en Vincent ontwikkelt zich precies in het goede tempo. Dit neemt niet weg dat de ontwikkelingen zich wel op een erg voorspelbare manier opvolgen. Of de kledingkeuze de juiste is, nou, daar mag wel enige twijfel over bestaan. De heteroseksuele Shane verandert wel heel erg in een Vincent look-alike terwijl dat niet helemaal de bedoeling van de film kan zijn. Hoewel de epiloog wel erg zoet is en eigenlijk overbodig, is het een goed uitgevoerde feelgood film.

‘Cowboys & Angels’ is een prima realistisch drama, maar bovenal een hartverwarmende komedie over vriendschap en opgroeien.

Meinte van Egmond