Crazy/Beautiful (2001)

Regie: John Stockwell | 99 minuten | drama, romantiek | Acteurs: Kirsten Dunst, Jay Hernandez, Bruce Davison, Herman Osorio, Miguel Castro, Tommy De La Cruz, Rolando Molina, Soledad St. Hilaire, Lucinda Jenney, Taryn Manning, Richard Steinmetz, Ana Argueta, Neil Looy, Marion Moseley, Mike Jones, Carolyn McKnight, Michael J. Fisher, Cory Hardrict, Keram Malicki-Sánchez, Kimi Reichenberg, Matthew McKane, Jim Jackman, Kevin Kane, Griselda Diaz, Claudia Soundy, Rick Dallago, Berenice Ayala, Virginia Sánchez, Hank Mendoza, María Díaz, Louie Liberti, Bob Sattler, John Marrott, Josh Vaughn, Devon Williams, David Benitez, Tracy Claustro, Jackie Napal,  Gary Cruz, Magdaleno Robles Jr., Matt Hobbie, John Pemberton, Michael Beardsley, Joshua Feinman, Matt Holly

‘You’re crazy.’ ‘You’re beautiful.’ Het is niet alleen een natuurkundige, maar ook een filmwet: tegenpolen trekken elkaar aan. De wilde rijkeluisdochter Nicole Oakley, gespeeld door Kirsten Dunst (‘Spider-Man’, ‘The Virgin Suicides’) valt direct voor de rustige en ongelooflijk knappe Carlos Nuñez (Jay Hernandez). En hij is op zijn beurt ook helemaal ondersteboven van haar. Elke blik van Hernandez naar Dunst vertelt de kijker dat Carlos de drukke Nicole fascinerend vindt. Ook Dunst is geloofwaardig als verliefde relschopper.

Niet alleen hun karakters zijn totaal verschillend, Carlos en Nicole komen ook allebei uit een ander milieu. Nicole is de dochter van een congreslid, Carlos komt uit een Mexicaans arbeidersgezin. Hun families zijn dan ook niet zo blij met de romance. De vader van Nicole weet Carlos er uiteindelijk van te overtuigen om niet langer met zijn dochter om te gaan. Maar niet vanwege een reden die voor de hand ligt. Congreslid Oakley vindt zijn dochter niet te goed voor Carlos, maar andersom. Nicole heeft een slechte relatie met haar vader en haar gedragsproblemen zijn veel erger dan ze aanvankelijk lijken.

Regisseur Stockwell heeft de relatie tussen Nicole en haar vader goed uitgewerkt. Bruce Davidson (onder andere bekend van de serie ‘Close to Home’) vertolkt zijn rol als vader die niet meer weet wat hij met zijn kind aanmoet, uitstekend. Dunst voelt zijn spel goed aan en haakt erop in. Haar acteerwerk is op geen moment overdreven, terwijl ze wel de ene na de andere dramatische scène speelt. De scenarist kon het helaas niet laten om van Nicoles stiefmoeder een stereotype te maken.

‘Crazy/Beautiful’ lijkt aanvankelijk de zoveelste variant op ‘Romeo and Juliet’. De tegengestelde eigenschappen van de twee hoofdpersonen komen aan het begin van de film gezocht over. Rijk tegenover arm, wild tegenover kalm, blank tegenover latino. Maar dat stoort niet meer als Nicoles problemen een belangrijke plek in de film gaan innemen. De film gaat dan niet alleen meer over een smoorverliefd koppel, maar ook over een meisje dat haar nieuwe liefde nodig heeft om uit de problemen te komen. Dat geeft de film diepgang en een verhaallijn die niet geheel te voorspellen valt. Hiermee ontstijgt de film van regisseur John Stockwell het genre van de ‘teen movie’ en kwalificeert zich als een volwaardig romantisch drama. Het einde van de film is wel erg Hollywood, maar dat neemt niet weg dat ‘Crazy/Beautiful’ het bekijken waard is.

Gevoelige kijkers doen er goed aan een zakdoek bij de hand te houden.

Elisa Hermanides

Bioscooprelease: 6 september 2001