Crazy Heart (2009)

Regie: Scott Cooper | 112 minuten | drama, muziek, romantiek | Acteurs: Jeff Bridges, James Keane, Anna Felix, Paul Herman, Tom Bower, Ryan Bingham, Beth Grant, Rick Dial, Maggie Gyllenhaal, Debrianna Mansini, Jerry Handy, Jack Nation, Ryil Adamson, J. Michael Oliva, David Manzanares, Colin Farrell, Chad Brummett, José Marquez, LeAnne Lynch, William Marquez, Robert Duvall, Richard W. Gallegos, Brian Gleason, Harry Zinn, Josh Berry, William Sterchi

Muziek, drank en vrouwen. Daar bestaat het leven van down the hill countryzanger Bad Blake uit. Hij is 57 en platzak. Om toch wat bij te verdienen treedt hij op met zijn oude nummers in kleine kroegjes en bowlinghallen. Een groot succes zit er niet meer in en een beetje ontevreden zit hij vast in een stramien van weinig verdienen, zijn dagelijkse portie whisky en gemakkelijke seks met – ondertussen ook ouder geworden – vrouwelijke fans. Totdat hij de journaliste Jean ontmoet en over zijn oren verliefd wordt. Tegen beter weten in, omdat ze altijd al voor de verkeerde mannen koos, valt Jean ook voor Bad. Als deze door zijn drankgebruik alles lijkt te verliezen wat hem dierbaar is, zit er voor Bad nog maar één ding op: de confrontatie aangaan met zijn alcoholisme en zijn carrière. Niemand die zo overtuigend de rol van de worstelende Bad Blake neer kan zetten als Jeff Bridges. Met zijn relaxte acteerstijl en maniertjes zet hij nauwgezet de donkere kant van het leven neer. Maar bovenal brengt hij sfeer en humor mee. Als geen ander kan hij ook weer de boel omgooien en ís hij een man die er weer bovenop komt. Terecht heeft hij een Oscar mogen ontvangen voor beste mannelijke hoofdrol.

Alhoewel het leven van Bad een drama is, is het heerlijk om dit door Bridges uitgebeeld zien te worden. Met zijn gezucht, gestamel en geklungel is het grappig om te zien hoe Bads zonnebril in zijn eigen kots valt, of hoe hij rondhinkt nadat hij zijn enkel gebroken heeft en deze in het gips zit. Alles behalve komisch maar Bridges brengt het als harde humor en voegt zo een extra laag toe aan de hoofdpersoon. Ondanks zijn streken kan je niet anders dan Bad een warm hart toedragen. Maggie Gyllenhaal als Jean is een ander verhaal. Een goede actrice maar beetje vreemd gecast. Aan de ene kant past ze niet in de rol van alleenstaande moeder, ze straalt totaal geen moederschap uit, aan de andere kant is ze wel geloofwaardig met haar slome voorkomen als een vrouw die steeds weer in een slechte relatie tuint. Wel aardig dus. Onverwacht is Colin Farrell als Tommy Sweet. Meestal weet Farrell het beeld te verpesten met zijn arrogante uitstraling en je verwacht ook arrogantie in zijn rol als de geslaagde countryzanger, maar in ‘Crazy Heart’ is hij timide en een beetje onzeker. Alsof het succes hem overvallen is en er niet goed mee weet wat er mee te doen. Eindelijk eens een aangename invulling van een rol. En de andere grote naam in ‘Crazy Heart’ is natuurlijk Robert Duvall die eerder een Oscar heeft binnen gekopt voor zijn rol als countryzanger Mac Sledge in ‘Tender Mercies’ (1983). Hij speelt Bads vriend Wayne en is als een vis in het water.

Het verhaal van een alcoholist is al vaak eerder verteld, denk maar aan ‘Factotum’ (2005), ‘Leaving Las Vegas’ (1995) of ‘Barfly’ (1987). Wat maakt ‘Crazy Heart’ dan anders of aantrekkelijker? Heel belangrijk is dat de nadruk niet op het drinken ligt en dat het niet overgedramatiseerd wordt. De film gaat over meer dan dat. ‘Crazy Heart’ gaat vooral ook over muziek, over familie en over de waarde inzien van het leven. Iedereen heeft het wel eens moeilijk, of je nu een eigen zaak hebt (Wayne) of een ster bent (Tommy). Of geen van beide en platzak bent. ‘Crazy Heart’ zit ook boordevol dialogen, de film gaat echt om de interactie tussen mensen. Een klein praatje met een barman of een fan, tot aan de iets dieper gaande gesprekken met de ietwat schuldig voelende Tommy of een interview met Jean. Het schetst het leven van Bad Blake, en net zoals in het echte leven worden niet alleen de belangrijke momenten eruit gefilterd maar komt alles aan bod. Dit in combinatie met Jeff Bridges en de tussendoor gestrooide muziekfragmenten maken ‘Crazy Heart’ tot een erg aangename film.

Barbara Plasmans

Bioscooprelease: 25 maart 2010