Cro Minion (2015)

Regie: Didier Ah-Koon, Regis Schuller | 4 minuten | animatie | Originele stemmencast: Pierre Coffin, Chris Renaud, Tara Strong

De in ‘Despicable Me’ voor het eerst geïntroduceerde Minions zijn niet meer weg te denken in de maatschappij. Ouders (en dit is echt waar!) noemen er hun ongeboren kind naar (uiteraard krijgt het bij de geboorte dan wel een gebruikelijkere naam), op elk willekeurig schoolplein zie je wel schooltassen of kleding met deze malle poppetjes en bananen zijn voorgoed verbonden met de kleine filmhelden. Bij de home entertainment release van de eerste spin-off van ‘Despicable Me’, bioscoophit ‘Minions’, wordt de fan dan ook verblijd met twee extra korte filmpjes waarin de Minions een rol spelen. ‘Cro Minion’ is de eerste.

In deze door Didier Ah-Koon en Regis Schuller geregisseerde short gaan we terug naar zo’n 40.000 jaar geleden. Een vader en een baby zijn op zoek naar eten als ze onder de enige bananenboom in de wijde omtrek twee Minions zien zitten. Jammer genoeg eten zij net de laatste banaan op, maar het kleintje ontdekt in de verte een lekker vleesmaaltje. Probleem is alleen dat de prooi eerst nog gevangen moet worden. Vaderlief draagt de Minions op om voor zijn zoon te zorgen, geeft nog een takje annex rammelaar als speeltje en gaat op jacht.

De Minions vinden het aanvankelijk wel grappig om voor deze cro-magnonbaby te zorgen, maar het blijkt al snel een ettertje eerste klas. Wanneer er dan ook nog een soort Pterosaurus ten tonele verschijnt, wordt de babysitklus een stuk lastiger.

‘Cro Minion’ is een aardig filmpje, dat niet echt weet te verrassen, maar vermakelijk is zo lang het duurt. Wat de makers in ieder geval bewijzen, is dat er in het Minion-universum talloze verhalen te vertellen zijn.

Blu-ray-release: 4 november 2015 (als extra op de blu-ray en de digital HD van ‘Minions’).