Cross (2011)

Regie: Patrick Durham | 101 minuten | actie, fantasie | Acteurs: Brian Austin Green, Danny Trejo, Michael Clarke Duncan, C. Thomas Howell, Vinnie Jones, Tom Sizemore, Robert Carradine, Jakey Busey, William Zabka, Susie Abromeit, Samantha Mumba, Lori Heuring, Bart Johnson, Lew Temple, Fernando Lara

Als de naam Brian Austin Green publiek moet trekken, weet je dat er twee keuzemogelijkheden zijn. Optie één is dat je met een (vergeten) film uit de jaren 90 te maken hebt en de tweede optie is dat je met een voor de dvd-markt gemaakte productie van doen hebt. Afijn, in dit geval is het antwoord optie twee. ‘Cross’ is een direct-to-dvd film die nogal geruisloos in de schappen van de videoboer geplaatst is. En terecht, maar daarover later meer.

‘Cross’ draait om Callen (Green). Een soort superheld die dankzij een Keltisch kruis over onmetelijke krachten beschikt. Het kleinood maakt hem onkwetsbaar voor kogelvuur bijvoorbeeld. Deze superheld werkt met een zwik wapenexperts samen om een stel schurken tegen te houden. Die lieden laten Vikingen los om dood en verderf te zaaien in het heden.

Green, voorzien van opplaktattoos en een gromstem, zet een kleurloze held neer die zoveel vrienden heeft dat je de draad al snel kwijtraakt. In het eerste kwartier komen er zoveel namen voorbij dat je geen idee meer hebt naar wie of wat je zit te kijken. Er wordt na de introductie van de personages weinig met hen gedaan,. dus van karakteruitdieping is geen sprake.

De superheldenpresentatie waarin codenamen en een korte omschrijving van zijn/haar krachten in lettertype ComicSans (ja, echt!) voorbij razen, leidt erg af. Het acteerwerk is ook niet om over naar huis te schrijven, al doet Green het niet eens zo slecht met zijn ingetogen spel. Het is sneu om een talent als Sizemore voorbij te zien komen in een ondankbare rol die hij ook nog eens slecht vertolkt. Sizemore’s verslavingen hebben hem van de A-list afgehaald en gedegradeerd tot C-acteur. Doodzonde.

De kostuums zien er goedkoop uit, de soundtrack is zwak en de actiescènes zien er bedroevend uit. De vuurgevechten ogen mat en tam en zijn nogal saai. Er gebeurt niets opwindends of spectaculairs. ‘Cross’ ontstijgt nergens het niveau van een tv-serie.