Crossroads (2002)

Regie: Tamra Davis | 93 minuten | drama, muziek, komedie, avontuur, romantiek | Acteurs: Britney Spears, Anson Mount, Zoe Saldana, Taryn Manning, Dan Aykroyd, Kim Cattrall, Justin Long, Beverly Johnson, Bahni Turpin, Kool Moe Dee, Richard Voll, Pippi, Dave Allen, Kyle Davis, Branden Williams

Het hoofd kaal scheren, drugsverslaving, de voogdij over haar kinderen verliezen. Het gaat allemaal niet zo lekker met Britney Spears. Het lieve, onschuldige meisje uit de tijd van ‘Baby, one more time’ is helemaal verdwenen. Het is bijna niet meer te geloven dat we het hier hebben over één en dezelfde persoon. In de film ‘Crossroads’ kunnen we Britney nog even zien in de goede oude tijd. ‘Crossroads’ vertelt namelijk het verhaal over een jong, onzeker meisje dat popster wil worden. Met Britney in de hoofdrol, om het allemaal geloofwaardiger te maken.

Lucy moet van haar vader gaan studeren. Zelf wil ze het liefste zangeres worden maar ze durft dit niet te vertellen. Op haar eindexamenfeest ontmoet ze haar twee vriendinnen van vroeger die nu volledig uit elkaar gegroeid zijn. Toch hebben zij nog samen een taak, een kistje opgraven wat ze jaren geleden samen begraven hebben. Hierin zitten herinneringen aan wensen die ze destijds hadden. Ze besluiten om vrede te sluiten en een roadtrip te maken, met ieder een eigen doel. Ze rijden mee met Ben, een mysterieuze jongen die een oogje lijkt te hebben op Lucy. Zal de droom van Lucy uitkomen?

Britney Spears in de rol van… tsja Britney Spears. Al heet ze in de film geen Britney maar Lucy, het is glashelder dat het personage gebaseerd is op haarzelf. Britney is duidelijk geen actrice maar omdat ze min of meer zichzelf kan spelen is het niet eens zo heel erg storend in deze film. Haar knappe mannelijke tegenspeler Anson Mount doet de harten van de vrouwelijke kijkers smelten. En ook de vriendinnen van Britney gespeeld door Zoe Saldana en Taryn Manning zetten een leuke rol neer.

‘Crossroads’ blijft natuurlijk een film voor jonge meiden. En daar is helemaal niks mis mee. Als er dan ook nog een bekend tieneridool in mee speelt is succes gegarandeerd. Stop er wat catchy popliedjes in zoals ‘I’m not a girl’ en ‘Overprotected’ natuurlijk gezongen door Britney Spears herself en je hebt een succesfilm gemaakt, moet het team achter ‘Crossroads’ gedacht hebben. En eigenlijk klopt dat ook. Want het maakt niet uit dat er in de film slecht geacteerd wordt en dat het verhaal voorspelbaar en mierzoet is. Tieners vinden dit soort films geweldig.

Voor de mensen die Britney Spears nog een keer als onschuldig meisje willen zien, met haar eigen haar, zonder kinderen en zonder alcohol- en drugsverslaving en mét haar eigen vertrouwde zoete popliedjes is ‘Crossroads’ een echte aanrader. Als je gewoon een leuke, vrolijke meidenfilm wilt zien, met veel muziek en natuurlijk romantiek is ‘Crossroads’ ook de moeite waard. Maar verwacht er niet te veel van, en verwacht zeker geen topprestatie van Britney.

Eveliene Sanders

Bioscooprelease: 28 maart 2002