Cube Zero (2004)

Regie: Ernie Barbarash | 87 minuten | science fiction, horror, drama, thriller | Acteurs: Zachary Bennett, David Huband, Stephanie Moore, Martin Roach, Terri Hawkes, Richard McMillan, Mike ‘Nug’ Nahrgang, Tony Munch, Michael Riley, Joshua Peace, Diego Klattenhoff, Alexia Filippeos, Jasmin Geljo, Fernando Cursione, Flossie McKnight, Kyle McDonald, Sandy Ross, Dino Bellisario, Ashley James

In 1997 verscheen ‘Cube’. Deze low budgetfilm wist een heuse cultstatus op te bouwen. Regisseur Vincenzo Natali bouwde daarna gestaag aan een oeuvre waarin hij zijn voorliefde voor intelligente scifi naar voren liet komen. Hij brak een paar jaar geleden door met horrorfilm ‘Splice’. Terwijl Natali aan een eigen carrière bouwde, ging Lions Gate Films er met zijn idee aan de haal. Er werden twee vervolgen op ‘Cube’ ingeblikt. Nog vrij laat ook nog. In 2002 verscheen ‘Cube 2: Hypercube’ en twee jaar later werd ‘Cube Zero’ op de markt gebracht. Die laatste film is een prequel en vertelt wat de kubus nu eigenlijk is.

In ‘Cube Zero’ gaat het om twee techneuten. Het duo moet het reilen en zeilen binnen de Cube in de gaten houden. Een van hen meent een oud-collega te herkennen. Erg vreemd, want enkel misdadigers worden toch in de kubus gezet? Ondertussen worstelt een groep ongelukkigen met hun benarde positie. Hoe ontsnap je aan de dodelijke vallen in deze eindeloze kubus? Is er überhaupt wel een uitgang?

‘Cube Zero’ is voor een appel en een ei gemaakt. Dat zie je meteen. De special effects ogen alsof ze in de jaren 80 zijn gemaakt (lees: goedkoop en onrealistisch, maar wel lekker bloederig) en de digitale effecten konden in de jaren 90 eigenlijk al niet meer. Daarnaast is de cast niet erg capabel en wordt er een flink partijtje geschmierd. Ook de wijze waarop personages worden geïntroduceerd, is tenenkrommend. Zo wordt een blonde dame tot drie keer toe “mooi” genoemd: dit is dus die standaard blonde seksbom waar je het mee moet doen (maar de beschikbare actrice is duidelijk geen Playmate, want daarvoor was het budget duidelijk ontoereikend. Nu moet je het met een onopvallend muurbloempje doen). Een militair wordt steeds “gevaarlijk” genoemd, zodat je niet vergeet dat die negroïde man zich nog wel eens tot een krachtpatser kan ontpoppen.

Halverwege de film wordt het nog bonter, want dan verschijnt de baas van de technici op het toneel. Deze vreemde verschijning (met een goedkoop ogend robotoog) moet voor spanning én humor zorgen. Dat lukt niet zo goed. Deze overacterende clown wekt vooral irritatie op en de running gag (hij verbastert telkens de naam van zijn ondergeschikte) heeft het niveau van een grap uit Bassie & Adriaan. De humor uit die serie is echter bedoeld voor kinderen. ‘Cube Zero’ mikt op een volwassen doelgroep en die zal niet op belegen woordgrapjes zitten te wachten. Toch?

Qua ‘gore’ valt ‘Cube Zero’ mee. Er zitten een paar aardige scènes in. Het grootste bezwaar is dat deze film een spanningsboog mist. Het duurt heel lang voordat er wat gebeurt en omdat de personages niet worden uitgewerkt, laten hun lot en hun beslommeringen je koud. Jammer…

‘Cube Zero’ verschijnt vrijdag 1 maart 2013 op DVD en blu-ray (in de ‘Movies to Die For: There Will Be Blood’ box, samen met ‘Cube 2: Hypercube’ (2002)).