Daddy Day Camp (2007)

Regie: Fred Savage | 89 minuten | komedie, familie | Acteurs: Cuba Gooding Jr., Lochlyn Munro, Richard Gant, Tamala Jones, Paul Rae, Josh McLerran, Spencir Bridges, Brian Doyle-Murray, Dallin Boyce, Telise Galanis, Taggart Hurtubise, Molly Jepson, Tad D’Agostino, Tyger Rawlings, Talon G. Ackerman, Zachary Allen, Sean Patrick Flaherty, Richard J. Clifford, Frank Gerrish, Paul Kiernan, JJ Neward, Christy Summerhays, Kate Fisher, Jorji Diaz Fadel, Dimitrius Deslis, Ginger Williams, Janice Power, Jennifer Lyon, Bart Johnson, Melinda Ratner

Het op zich al overbodige ‘Daddy Day Care’ uit 2003 krijgt met ‘Daddy Day Camp’ een zo mogelijk nog onnodiger vervolg. Had eerstgenoemde titel nog Eddie Murphy als belangrijkste publiekstrekker, in ‘Daddy Day Camp’ is het Cuba Gooding Jr. die de rol van Charlie Hinton op zich neemt. Of ze gevraagd zijn is niet bekend, maar geen van de castleden uit de eerste film keert terug in de sequel. Hoewel velen zich afvragen wat er met de carrière van Murphy aan de hand is, kun je je dat na het zien van ‘Daddy Day Camp’ evengoed afvragen over de loopbaan van voormalig Oscarwinnaar Cuba Gooding Jr. Grote kans dat de reactie van de mensen achter deze film op Cuba’s herhaling van zijn wereldberoemde uitspraak “Show me the money”, van doorslaggevend belang is geweest voor zijn beslissing überhaupt mee te doen aan dit dieptepunt op zijn CV.

‘Daddy Day Camp’ gaat verder waar ‘Daddy Day Care’ eindigt. Hoewel het een enorme klerezooi is, is het kinderdagverblijf dat door Charlie en Phil (Paul Rae) opgezet is een commercieel succes. Wanneer hun zoons aangeven graag naar een dagkamp te willen, wordt Charlie geplaagd door herinneringen aan een traumatische kampgebeurtenis in zijn jeugd. De heren worden echter door hun vrouwen, die overduidelijk de broek aan hebben in de huishoudens, overgehaald, en Ben (Spencir Bridges) en Max (Dallin Boyce) bezoeken samen met hun vaders Camp Driftwood. Dit kamp, waar Charlie en Phil veel zomers doorbrachten, is niet meer wat het geweest is. Kampend met financiële problemen en daardoor achterstallig onderhoud, met een grote A en O, is het zomerkamp niet opgewassen tegen het concurrerende, naastgelegen Camp Canola. Wanneer Charlie ontdekt dat dit kamp geleid wordt door de veroorzaker van zijn jeugdtrauma, Lance Warner (Lochlyn Munro), koopt hij in een opwelling het kamp op om het om te vormen in een Daddy Day Camp. What the heck, de zaken gaan goed en het merk ‘Daddy Day Care’ biedt vast voldoende marketing mogelijkheden om van een zomerdagkamp ook een succes te maken.

‘Daddy Day Camp’ is een typische komedie voor beginners. De wat gevorderde filmkijker voelt al onmiddellijk aan waar het verhaal naartoe gaat en zal dan ook geen plezier beleven aan de plotontwikkeling. De gigantische dosis lichaamsuitingen die herhaaldelijk – in welke vorm dan ook – door het verhaal verweven worden – biedt het publiek nauwelijks een moment van rust. Pas in de tweede helft van de film, wanneer Charlie’s vader tracht het kamp van de ondergang te redden en de arrogante Lance een lesje te leren – door middel van de spreekwoordelijke koekjes van eigen deeg – neemt het niveau van de grappen iets toe en lijkt het of de makers inzagen dat er al voldoende kots, poep en plas in beeld geweest was. Jammer genoeg is dat veel te laat. Voor regisseur Fred Savage, ooit bekend van zijn rol als schattige Kevin Arnold in ‘The Wonder Years’, geen verrassend speelfilmdebuut, hoogstens verrassend slecht.