Daddy’s Home (2015)

Regie: Sean Anders | 96 minuten | komedie | Acteurs: Will Ferrell, Mark Wahlberg, Linda Cardellini, Thomas Haden Church, Scarlett Estevez, Owen Vaccaro, Bobby Cannavale, Hannibal Buress, Bill Burr, Jamie Denbo

Wat is het verschil tussen een vader en een pappa? Voor Brad Whitaker (Will Ferrell), stiefvader van twee kleine kinderen, is de eerste puur biologisch van aard. Een vader zal hij daarom nooit worden, mede door een pijnlijk vruchtbaarheidsvoorval bij de tandarts. Maar als pappa hoopt de radiomedewerker bij een smooth jazz-zender de allerbeste te worden. En na veel moeite, en talrijke hulpboeken, krijgt de hoogemotionele goedzak de kinderen van zijn nieuwe vrouw zover hem als pappa te zien. Met die acceptatie komt er een droom uit. Niks kan zijn geluk meer verstoren. Totdat biologische vader Dusty Mayron (Mark Wahlberg) na jaren van afwezigheid terug op het toneel verschijnt.

Deze Dusty is in alles het tegenovergestelde van Brad. Onbetrouwbaar, onverantwoordelijk en uitermate manipulatief. En klaar om zijn gezin voor zich terug te winnen. Brad wil echter niet onder doen voor deze zelfverzekerde vrijbuiter. Met de kinderen als lijdend voorwerp gaan de twee de strijd aan met elkaar. De winnaar mag zich de enige echte pappa noemen.

De softie tegenover de dommekracht. Dat zou genoeg stof moeten opleveren voor een onderhoudende, maar vooral ook een komische film. Helaas blijven de twee personages zodanig hangen in hun vaststaande tegenstelling, dat de humor de gehele film op eenzelfde niveau blijft steken. Een niveau dat om te beginnen al niet erg hoog ligt. De enkele goede grappen worden daarbij zo uitgebuit, dat de herhalende kracht tot vermoeiende zwakte wordt omgekenterd. Dat komt niet alleen doordat het allemaal veel van hetzelfde is, maar ook doordat de intensiteit van de grappen van zichzelf geen groei kent. De grappen worden er dus nooit sterker op. De saaie voice-over helpt daarbij niet mee.

Ook de situaties zelf kennen weinig variatie. Elke scène heeft hetzelfde verloop, met hetzelfde einde. Dusty doet wat stoers, Brad probeert hem na te doen. Moeder Sarah (Linda Cardellini) blijft passief langs de zijlijn staan. En dat kabbelt na 12 scènes, 13 ongelukken rustig verder naar een weinig opzienbarend einde. Voorspelbaarheid is in ‘Daddy’s Home’ troef.  Doordat de twee pseudovaders vooral elkaar proberen te imponeren, komt bovendien het besef dat het eigenlijk helemaal niet om de kinderen gaat. De grootste kinderen zijn ze toch vooral zelf. Dat is een trieste conclusie.

Wouter Los

Waardering: 1.5

Bioscooprelease: 14 januari 2016