Dag in dag uit (2008)

Regie: Ties Schenk | 36 minuten | drama, korte film | Acteurs: Monic Hendrickx, Wim van der Grijn, Eva van de Wijdeven, Juda Goslinga, Nadia Abdelouafi, Emiel Tromp, Benjamin de Wit, Damien Hope, Eva van der Gucht, Chaib Massaoudi, Margo Dames, Carolien Spoor, René van t Hof, Jim van der Woude, Ria Eimers, Hans Zuijdveld, Hans Breetveld, Lore Dijkman, Kenneth Herdigein, Irma Hartog, Janieck van de Polder, Latifa Oumlil, Gwen Maduro, Roosmarijn van Bohemen, Annemarie Jung, Nezha Karim, Elias MSaad, Lila Thielemans, Ismael Aloud Abdelaziz, Benjamin Taybi, Teije Dijk, Alex Naber, Kuda Nemane, Carlos de Vries, Julian Wolf, Angelo Ormskerk, Nordin Tarhabi, Sofia Bouaazza, Nora Ramakers

‘Dag in dag uit’ is een van de negen korte films uit de serie ‘One Night Stand 3′. Het idee van deze verzameling korte films is dat jonge, talentvolle regisseurs de kans krijgen om een korte film te maken die uiteindelijk op televisie vertoond zullen worden. ‘Dag in dag uit’ is van Ties Schenk. Zij won in 2006 de Cinekid Kinderkast Juryprijs en de Gouden Cinekid Kinderkast voor haar afstudeerproject ‘Docklands’. In 2007 won ze weer de Gouden Cinekid Kinderkast met haar film ‘Donkeygirl’.

‘Dag in dag uit’ gaat over het dagelijkse leven van een groep mensen die bij elkaar in de straat wonen. Ze gaan elke dag op dezelfde tijd met de bus naar hun werk. Elke dag heeft dezelfde routine. Sommige mensen kennen elkaar, anderen niet. Iedereen zit gevangen in zijn of haar eigen sleur, maar ongelukkig zijn ze geen van allen. Die sleur wordt plotseling doorbroken als één van hen overlijdt. Mensen die vastzitten in een sleur willen niets liever dan een onverwachte gebeurtenis die hun leven weer meer kleur geeft. Als deze onverwachte gebeurtenis de dood betekent is het echter een ander verhaal. Is de dagelijkse routine dan niet iets wat we veel liever hebben? Kunnen we niet gelukkig zijn met ons gewone leven? Deze vragen zijn het thema van de film ‘Dag in dag uit’.

Met haar prijzen heeft Ties Schenk al veel respect afgedwongen. Voor deze film heeft zij dan ook meteen een topcast tot haar beschikking met onder andere Monic Hendrickx en Eva van de Wijdeven. ‘Dag in dag uit’ is een leuke film, waarin uiteindelijk weinig gebeurt, maar waar wel over nagedacht zal worden. En dat is precies wat een filmmaker wil bereiken, dus daar zijn Ties Schenk en scenarioschrijfster Devika Strooker zeker in geslaagd.

Eveliene Sanders