Dan in Real Life (2007)

Regie: Peter Hedges | 98 minuten | drama, komedie, romantiek | Acteurs: Steve Carell, Juliette Binoche, Dane Cook, Alison Pill, Brittany Robertson, Marlene Lawston, Dianne Wiest, John Mahoney, Norbert Leo Butz, Amy Ryan, Jessica Hecht, Frank Wood, Henry Miller, Ella Miller, C.J. Adams, Jessica Lussier, Margot Janson, Willa Cuthrell-Tuttleman, Emily Blunt, Felipe Dieppa, Matthew Morrison, Bernie McInerney, Amy Landecker, Steve Mellor, Shana Carr, Nicole Morin, Charlotte Davies, Zoe Pauliks, Lucas Hedges, Sondre Lerche, Kato Ådland, Ole Ludvig Krüger, Morten Skage, Marci Occhino

Dan Burns (Steve Carell) is al vier jaar weduwnaar en heeft zijn handen vol aan drie opgroeiende dochters van wie vooral de middelste heftig in de puberteit is. Met tegenzin laat ze zich meetronen naar de gebruikelijke familiebijeenkomst in het buitenhuis van haar grootouders op Rhode Island, terwijl ze liever bij haar vriendje Marty Barasco (Felipe Dieppa) was gebleven. Maar aangekomen in de strandvilla heeft ze niet veel tijd om te treuren. Het is volle bak met de twee broers van Dan, zijn zus en al hun aanhang en kinderen en de chaos en de herrie zijn als een warm bad voor alle familieleden. Dan is een beetje verpletterd door de opvoedmoeilijkheden die hij met zijn dochters heeft. Hij wordt daarom door zijn moeder (Diane Wiest) de deur uit gestuurd om kranten te kopen en er even tussenuit te zijn. In de plaatselijke boekhandel raakt hij aan de praat met ene Marie (Juliette Binoche). Het eindigt ermee dat de verlegen, introverte Dan haar zijn hele levensverhaal vertelt en verliefd op haar wordt. Terug in het buitenhuis vertelt hij de verzamelde familie dat hij me nu toch een vrouw heeft ontmoet… Iedereen is dolblij voor hem en Dan wil van alles over haar gaan vertellen, maar dan stelt zijn broer Mitch (Dane Cook) zijn nieuwe vriendin voor aan de familie en jammer genoeg voor Dan is dat Marie.

Een hartverwarmende film over een grote familie waarvan de verschillende leden elkaar steunen, liefhebben en plagen, is dit zeker geworden. Vanaf het eerste ogenblik word je als kijker opgenomen in het familiegebeuren en laat je je meevoeren met de grappige rituelen en warme onderlinge omgangsvormen. Er daarvan is meer dan genoeg te genieten, terwijl Dan en Marie er alles aan doen om hun verliefdheid te doven en vooral geheim te houden voor de rest van de familie. De sentimentaliteit die hierbij om de hoek komt kijken, wordt goed in toom gehouden en daardoor is de overdaad aan zoetigheid niet teveel, maar soms zelfs ontroerend. Maar bij zo’n overschot aan acteertalent kun je ook eigenlijk niet anders verwachten.

De manier waarop Dan heen en weer wordt geslingerd tussen zijn liefde voor Marie en zijn loyaliteit ten opzichte van zijn broer, is erg goed vertolkt door Steve Carell. Hij kan zichzelf amper beheersen en raakt steeds verder verstrikt in zo graag willen, maar van zichzelf en de omstandigheden niet mogen. De komische momenten zijn hierdoor net zo talrijk als de aandoenlijke. Enige echt tenenkrommende scène is als Dan Marie jaloers probeert te maken door wild te dansen met zijn beeldschone blind date Ruthie Draper (Emily Blunt), een platte kluchtigheid die volkomen uit de toon valt bij de rest van de film. Ben je verdrietig en eenzaam of heb je gewoon tijdelijk behoefte aan veel warmte, bekijk dan vooral deze hartverwarmende film waarbij je even deel uitmaakt van een grote, liefhebbende familie.

Diana Tjin-A Cheong

Bioscooprelease: 17 april 2008