Dard Divorce (2007)

Regie: Olaf Ittenbach | 82 minuten | horror | Acteurs: Martina Ittenbach, Daryl Jackson, Jaymes Butler, Barrett Jones, Kamary Phillips, Gideon Jackson, Henora Jackson, Kami Esfahani, Christopher Kriesa, Torsten Mühlbach, Olaf Ittenbach, Martin Faltermeier, Stefan Altenberg, Thomas Waldner, Cooper Ritchie, Siegmund Dallmayer, Tobias Muth, Peter Uebel, Claudia Schwind, Peter Dubiel, Rainer Metz, Peter Eherer, Gregor Olbrys, Thomas Reitmair

Wat maakt een slasher movie de moeite waard? Een goed verhaal achter het gespetter? Identificatie met de protagonisten? Of is een verzorgde belichting al voldoende? Wij kunnen goed tegen bloed en zijn niet veeleisend. Iedere film verdient volgens ons een recensie – ook de producten die bovenstaande kwaliteiten ontberen; ja: zelfs films waarin het script slecht wordt voorgelezen, zoals in het Duitse maar Engels gesproken ‘Dard Divorce’ – een soort horrorversie van het klusprogramma ‘Eigen Huis en Tuin’ dan wel een amateurvideo van iemand met posttraumatisch stresssyndroom, maar zeker geen film waar een mens gelukkig van wordt.

De masochiste in kwestie heet Martina Ittenbach en haar moedertaal is Duits. “De hond is dood” wordt “The dock is debt” en “Stap in de auto” “Cat in the car.” Dan willen wij wel eens van je weten wie hier nu pijn lijdt. Geld kan wel veel goedmaken, leren wij van deze lowbudgetfilm, die uit arren moede in het huis van regisseur Olaf Ittenbach werd opgenomen en het verder moet hebben van ansichtkaartshots van San Francisco. Een veel te mooie stad voor ‘Dard Divorce’, dat aan de achterkant van een jarenzeventigwinkelcentrum als filmlocatie meer dan genoeg had gehad – al was de gevangenis van Abu Ghraib ook geen slechte keus geweest.

Genoeg geklaagd, en wij gaan ook niet verder in op het acteertalent van Ittenbach dan dat zij zich niet bewust lijkt van het ontbreken ervan. Ambitie kan veel goedmaken bewijzen beroemdheden als Madonna, maar dan is ‘Dard Divorce’ de verkeerde carrièremove. Soms gaan films niet alleen over marteling; zij zijn ook nog eens een marteling voor de kijker; deze wilde heel graag dat het snel afgelopen zou zijn voor de acteurs – hij is een positief ingesteld mens, typte daarna een stukje om collega-kijkers voor films als deze te behoeden en ging zonder nog een moment aan ‘Dard Divorce’ te denken het mooie weer in. Tijd om de heg te knippen in de prachtig belichte werkelijkheid van de lente.

Jan-Kees Verschuure