Days of Thunder (1990)

Regie: Tony Scott | 107 minuten | actie, drama, romantiek, sport | Acteurs: Tom Cruise, Robert Duvall, Nicole Kidman, Randy Quaid, Cary Elwes, Michael Rooker, Fred Dalton Thompson, John C. Reilly, J.C. Quinn, Don Simpson, Caroline Williams, Donna Wilson, Chris Ellis, Peter Appel, Stephen Michael Ayers

Het waren de dagen van snelheid. Snelle muziek, snelle jongens en snelle wagens. Met ‘Days of Thunder’ hoopte Tony Scott die snelheid op film vast te leggen. Alhoewel het wel een van de betere films is over autosport, werd ‘Days of Thunder’ echter vooral bekend door het romantische feit dat tijdens opnames Tom Cruise en Nicole Kidman een item werden. Jarenlang stonden zij ook te boek als Hollywood’s meest succesvolle sterrenhuwelijk. Een sprookje dat maar net de volgende eeuw haalde (van 24 december 1990 tot 8 augustus 2001).

Naast de romantiek die ook op het scherm naar voren komt van het bekende koppel, is ‘Days of Thunder’ vooral een actiefilm zoals je die kunt verwachten van regisseur Tony Scott en producer Jerry Bruckheimer. Scott heeft Cruise beroemd gemaakt met ‘Top Gun’ en moet bij de rol van Cole Trickle meteen aan Tom hebben gedacht. Deze valt namelijk onder het kopje typecasting. Ook hier speelt Cruise een recalcitrante jongeman die weliswaar goed kan sturen, maar nog geen flauw benul heeft van teamplay. Ondertussen wordt hij, erg letterlijk ditmaal, in de weg gezeten door een onsympathieke collega en valt hij als een blok voor het vrouwelijk schoon die hij maar toevallig net tegenkomt.

Het probleem van Nascar is dat het voor iemand die niet helemaal gek van de sport is behoorlijk saai kan zijn. Daarom zijn er verscheidene elementen aan het verhaal toegevoegd om de spanning erin te houden. Interessant detail is dat alle ongelukken en ruzies gebaseerd zijn op waargebeurde verhalen, maar in deze film allemaal door één persoon worden meegemaakt. Desalniettemin komt het een en ander wel ongeloofwaardig over. Bekijk ‘Days of Thunder’ dus niet al te kritisch, want hij is, mede dankzij de goed gefilmde races en het acteerwerk van Robert Duvall als Harry Hogge, zeker om aan te zien.

Roland Torenbeek

Bioscooprelease: 21 september 1990