De avondboot-Eilandgasten 2: De avondboot (2007)

Regie: Karim Traïdia | 90 minuten | drama | Acteurs: Liek Antonisen, Anneke Blok, Carine Crutzen, Achmed Elghazaoui, Pim Lambeau, Lou Landré, Clemens Levert, Marjolein Ley, Celia Nufaar, Gijs Scholten van Aschat, Soraya Traïdia, Steye van Dam, Katelijne Verbeke, Sascha Visser, Ellen Vogel, Bart de Vries

Op het waddeneiland Vlieland spelen zich in ‘De avondboot’ vier verschillende verhalen af. De verhalen zijn gebaseerd op het gelijknamige boek van schrijfster Vonne van der Meer. Kenmerkend aan haar boeken is de realistische inslag en de onderlinge relaties van de karakters uit haar verhalen en de manier van communicatie. Met name het communiceren, of minstens zo vaak het niet-communiceren, is een belangrijk element in haar verhalen. Onbegrip, onduidelijkheid, misverstanden of gewoonweg het elkaar niet echt kennen. Het komt allemaal voort uit de interactie met elkaar, ontstane communicatiepatronen en het verkeerd beoordelen van elkaars taal.

Net als in de telefilm ‘Eilandgasten’, waarop ‘De avondboot’ een vervolg is, staan de bezoekers van de vakantiewoningen Duinroos 1 en 2 centraal. De vier verhalen, vier keer de bewoners van een vakantiehuis,  zijn niet aan elkaar verbonden, en worden door de film heen ook niet echt verweven. Dit is jammer omdat een duidelijke lijn daardoor ontbreekt en er niet een geheel onstaat. Het blijven losse onderdelen. Dit voelt als een gemiste kans. De som kan meer zijn dan de losse delen. De thema’s in de vier verhalen zijn daarentegen wel erg goed. Zeer herkenbaar, recht uit het leven en voldoende interessant om te volgen. Vrijwel alle acteerprestaties zijn goed tot zeer goed. De landelijke omgeving van het eiland, het geruis van de zee, weer en wind, drukte en stilte van toeristen, het past allemaal zeer goed in de verschillende thema’s. Ze worden als achtergrond gebruikt, maar ook als metafoor ingezet. Het tempo in de film is traag en juist doordat de verhalen ook al niet verbonden zijn, raak je als kijker gemakkelijk het gevoel voor de film kwijt. Wellicht zou de film sterker zijn geworden wanneer niet vier verhalen waren getoond, maar wanneer één van deze verhalen dieper was uitgewerkt. Dan hadden ook de personages nog meer diepte gekregen, zodat de structuur van de relaties meer inzichtelijk gemaakt wordt. De variatie in onder andere thema’s, soorten gezinnen en relaties moet dan een pas op de plaats maken.

Ook als vierluik is de film nog wel de moeite waard, met name door de mooie omgeving, de goede acteerprestaties en de herkenbare, soms zelfs wat emotionele, thema’s. Voor sommigen zal ‘De avondboot’ wat te traag en wellicht wat te saai zijn. Voor anderen biedt deze film een mooi beeld van herkenning en gelegenheid tot reflectie.

Sharon Vonk