De avonturen van Pim & Pom: Erop uit! (2009)

Regie: Gioia Smid | 50 minuten | animatie, familie | Originele stemmencast: Georgina Verbaan

De poezen Pim & Pom zijn twee dikke vriendjes. Ondanks hun verschillen, niet alleen in uiterlijk, maar ook in karakter, of misschien juist wel daarom, zijn ze onafscheidelijk. Ze kunnen niet zonder elkaar. Pom is nogal een angsthaas, en doet alles vrij bedachtzaam. Hij is zonder meer de slimste van de twee. Pim daarentegen is onbesuisd, enthousiast en wild, maar dus ook een beetje dom. De bedenkster van deze poezen met zeer herkenbare menselijke trekjes is de Nederlandse kinderboekenschrijfster Mies Bouhuys, die in 2008 overleed. Haar boeken waren erg populair, wat ook te maken had met het feit dat de meest geliefde kinderboekenillustratrice van Nederland, Fiep Westendorp, verantwoordelijk was voor de karakteristieke tekeningen van Pim en Pom. Haar zo beminde en herkenbare tekenstijl trekt onmiddellijk de aandacht. Het heeft er alle schijn van dat dankzij de vereende krachten van BosBros. Film-TV Productions, Illustre BV (het bedrijf dat alle rechten beheert van Fiep Westendorp en haar illustraties) en Nickelodeon de avonturen van Pim & Pom vele malen populairder zullen worden dan zij ooit zijn geweest. Lang leve de crossmediale entertainment concepten, want naast deze filmpjes, die in 2009 voor het eerst op de commerciële jeugdzender te zien zijn, zijn er ook boekjes op de vijf minuten durende animaties gebaseerd. De boekjes “Vliegend tapijt”, “Huiskatten” en “De krant” (Uitgeverij Querido) zijn drie van de verhaaltjes die op de DVD ‘De avonturen van Pim & Pom: Erop uit!’ te vinden zijn.

‘De avonturen van Pim & Pom’ richt zich voornamelijk op peuters, maar oudere broertjes en zusjes (tot een jaar of zeven) zullen zich ook opperbest vermaken bij de fantasievolle belevenissen van de twee poezen. Pim en Pom halen de gekste streken uit. Of eigenlijk valt dat wel mee: ze doen niet veel anders dan andere poezen; ze liggen een beetje te dromen, ze spelen, ze gaan naar buiten en verwonderen zich dan over de wereld. Als je zelf een poes hebt, zul je dat vast herkennen. Maar weet jij veel waar een poes over droomt als ie je zo lui aan ligt te kijken? Misschien droomt ze wel net als Pim en Pom over verre avonturen op een vliegend tapijt!

In “Huiskatten” komen Pim en Pom er achter dat ze het beste tot hun recht komen als ze gewoon veilig thuis zitten. Eten uit vuilnisbakken, dat is niets voor hen! En ook een leventje op de boerderij is niets voor onze vriendjes, zo blijkt uit “Boerenpoezen”. Zelf voor hun eten zorgen door achter muizen aan te vangen? Bah, nee, ze gaan er zelfs van dromen dat ze door een enorme muis achterna gezeten worden! In “Safari” laten Pim en Pom hun fantasie weer op de vrije loop als ze op een warme dag de verveling in de tuin omzetten in een echte safaritocht. “Annabel” is de naam die Pom geeft aan het rode breiwerk waar de vrouw hen mee achterlaat als ze even moet bellen. Pim en Pom zijn ervan overtuigd dat het een rode poes is en natuurlijk vechten beide dieren om de aandacht van dit mooie schepseltje. In “Zandkastelen” gaan Pim en Pom samen met de vrouw naar het strand, maar… de nichtjes gaan ook mee! Daar hebben ze niet op gerekend. De nichtjes verpesten een groot deel van de strandpret van Pim en Pom, maar daar weten de vriendjes wel wat op. Het filmpje “Kamperen” gaat over de eerste keer kamperen: zullen Pim en Pom echte stoere kampeerpoezen zijn of verkiezen ze toch het mandje in de caravan? In “Krant” vertelt Pom, die altijd de krant leest, aan Pim dat je iets heel bijzonders moet doen om daar in te komen. Pim is vastbesloten ook de krant te halen en trekt zijn vriendje mee om buiten iemand te gaan redden. In “Kees” lijkt Pim even voor een ander vriendje te kiezen, de sullige hond van de buren. Maar wanneer ze het denkspelletje doen, blijkt dat niets en niemand Pim en Poms vriendschap kan veranderen. “Toverdrankje” gaat over een drankje waarvan Pom gelooft dat het je kracht geeft om alles te doen wat je nooit durft. Kees is de eerste die het uitprobeert en wanneer het schijnt te werken neemt Pom ook een paar slokjes. Hij durft ineens in de vijver te zwemmen en in de boom te klimmen. Maar als Kees terugkomt blijkt dat het toverdrankje helemaal niet speciale krachten heeft!

Gioia Smid, de regisseur van de filmpjes, mag wel de grootste Fiep Westendorp deskundige van Nederland genoemd worden. Zij werkte jarenlang samen met de illustratrice om haar omvangrijke oeuvre in kaart te brengen. Haar eindeloze research leidde tot een prachtige overzichtstentoonstelling, waarop zo’n 65.000 mensen afkwamen uit meerdere landen, en een mooie biografie (september 2003), beiden getiteld ‘Getekend, Fiep Westendorp’. Het is dan ook niet meer dan logisch dat zij de regie van de filmpjes op zich nam. De belangrijke taak van het tot leven brengen van de 2 dimensionale figuurtjes van Fiep naar bewegende beelden rustte op de schouders van Marieke van Middelkoop (1979) en zij heeft zich uitstekend gekweten van deze taak. Ze is er in geslaagd trouw te blijven aan Fieps tekenstijl: met slechts enkele kleuren en ogenschijnlijk eenvoudige animatie komen Pim en Pom tot leven. De verhaaltjes die door Fiona van Heemstra zijn geschreven, sluiten uitstekend aan bij de sfeer die in Mies Bouhuys’ avonturen gecreëerd werd. Net als in die verhalen zijn de teksten van deze Pim en Pom avonturen soms op rijm. Georgina Verbaan spreekt op gevarieerde wijze alle stemmen in, Pim met een licht stemmetje, Pom wat geaffecteerd, de nichtjes voornamelijk krijsend en de vrouw als een echte dame.

‘De avonturen van Pim & Pom: Erop uit!’ zijn het vervolg op ‘De avonturen van Pim & Pom: Op avontuur in huis’. Elk verhaaltje is echter makkelijk afzonderlijk te bekijken, maar waarom zou je je kind niet van beide dvd’s laten genieten? Gezamenlijk vormen de twintig op dvd verschenen verhaaltjes een absolute aanwinst voor de Nederlandse jeugdcultuur.