De behandeling (2014)

Regie: Hans Herbots | 131 minuten | thriller | Acteurs: Geert van Rampelberg, Ina Geerts, Johan van Assche, Laura Verlinden, Ingrid de Vos, Patrizia Berti, Emma Kristin, Brit van Hoof, Dominique van Malder, Tibo Vandenborre, Michael Vergauwen

Als je de Britse schrijfster Mo Hayder zo ziet, zou je niet denken dat uit haar brein de meest expliciete gruweldaden voortvloeien. Feit is dat haar thrillers wereldwijd een grote fanbase hebben. Dat gewelddadige en onheilspellende, dat spreekt mensen blijkbaar juist aan. In de meeste van haar boeken – de zogenaamde ‘Walking Man’-reeks – speelt rechercheur Jack Caffery een hoofdrol; in de Nederlandse vertaling is hij omgedoopt tot Nick Cafmeyer. De Vlaamse regisseur Hans Herbots, in Nederland met name bekend van ‘Windkracht 10: Koksijde Rescue’ (2006), besloot Hayders succesvolle thriller ‘The Treatment’ te verfilmen. De rol van Nick Cafmeyer wordt in ‘De behandeling’ (2014) gespeeld door Geert van Rampelberg, die we eerder onder meer zagen in ‘De zaak Alzheimer’ (2003) en ‘The Broken Circle Breakdown’ (2012).

Nick Cafmeyer is een gedreven rechercheur, maar achter zijn toewijding zit een enorm persoonlijk drama. Toen hij negen jaar oud was, verdween zijn jongere broertje Bjorn. Nick wees buurman Ivan Plettinckx (Johan van Assche), een bij de politie bekende zedendelinquent, aan als dader, maar wegens gebrek aan bewijs werd hij weer vrijgelaten. Sindsdien teistert Plettinckx Nick met een constante stroom aan plagerijtjes; waarom hij nog steeds niet verhuist is, is een vraag die jammer genoeg niet naar behoren beantwoord wordt. Hoe zeer Nick nog met het verleden bezig is en erdoor gedreven wordt, blijkt wanneer hij via zijn werk betrokken raakt bij een soortgelijke zaak. Een echtpaar wordt drie dagen lang gegijzeld in hun eigen huis en van hun negenjarig zoontje ontbreekt elk spoor. Nick duikt volop in de zaak en zijn spoor leidt naar het pedofilienetwerk waar ook Plettinckx bij betrokken was. Nick zal niet rusten voor hij de dader in zijn vizier heeft, al laat de zaak rond zijn verdwenen broertje hem ook niet los.

‘De behandeling’ deed het niet al te best in de Vlaamse bioscoopzalen. En dat terwijl er toch behoorlijk wat talent aan boord is, met behalve regisseur Herbots ook scenarioschrijver Carl Joos (‘De zaak Alzheimer’, ‘The Broken Circle Breakdown’), editor Philippe Ravoet (‘De zaak Alzheimer’, ‘Loft’, 2008) en cinematograaf Frank Van den Eeden (‘Het Vonnis’, 2013) aan boord. Wat zij uitstekend doen is de spanningsboog vrijwel de gehele film gespannen houden. Ruim twee uur lang zit je als kijker op het puntje van je stoel, in afwachting van nieuwe gruwelijke ontwikkelingen. Die spanning verbloemt de tekortkomingen van de film een beetje. Want tekortkomingen zijn er genoeg. Zo maakt Herbots wel erg graag gebruik van stijlclichés (met name slow-motions), zijn de gebeurtenissen niet altijd even geloofwaardig en loopt Cafmeyer voornamelijk te foeteren en te stampen, waardoor de dialogen vlak blijven. De makers lieten zich duidelijk inspireren door genreklassiekers als ‘The Silence of the Lambs’ (1991) en ‘Se7en’ (1995), maar een vergelijking maken met die meesterwerken is niet eerlijk, vooral omdat het huidige filmpubliek behoorlijk verwend is ten opzichte van dat van halverwege de jaren negentig.

Op ‘De behandeling’ valt genoeg aan te merken. Toch kunnen liefhebbers van serial-killer-thrillers best een gokje wagen. Spannend is deze Vlaamse thriller namelijk zeker. Het acteerwerk is degelijk en de film ziet er, als je tussen de stijlclichés heen kijkt, best goed uit. Geert van Rampelberg wordt niet geholpen door het script, maar zet desondanks een gedegen prestatie neer. Misschien niet het beste ‘puntje-van-je-stoel-werk’, maar wie zich mee laat slepen in het verhaal zal oprecht sidderen van de spanning.

‘De behandeling’ verschijnt vrijdag 6 juni 2014 op DVD en blu-ray.