De Club van Sinterklaas & het pratende paard (2014)

Regie: Ruud Schuurman | 70 minuten | familie | Acteurs: Tijn Kroon, Patrick Martens, Jessica Mendels, Sven de Ridder, Wilbert Gieske, Beryl van Praag, Tim de Zwart, Piet van der Pas, Wim Schluter, Frans de Wit, Job Bovelander, Anouk de Pater | Stem van Carlo Boszhard

Sinds ‘Het paard van Sinterklaas’ (2005) en ‘Waar is het paard van Sinterklaas’ (2007) heeft Amerigo in Sinterklaasfilms niet meer zo’n grote rol gespeeld. Met ‘De Club van Sinterklaas & het pratende paard’ komt daar verandering in. In deze derde bioscoopfilm van de in Nederland beroemdste Pietenclub draait het allemaal om Sints witte schimmel. Wanneer hij weigert te eten, maakt Testpiet zich vreselijk zorgen. Ze geeft Profpiet opdracht om een drankje voor het paard te maken. Maar door zijn geklungel raakt Amerigo’s drankje verwisseld met dat voor Muziekpiet, die (gelukk… oh pardon) net zijn stem kwijt is geraakt en ook om Profpiets hulp heeft gevraagd… Wanneer Amerigo het drankje dat eigenlijk voor Muziekpiet bestemd was drinkt, duurt het niet lang of hij kan praten! De Pieten moeten alles op alles zetten om te voorkomen dat Sinterklaas hier achter komt.

Het scenario van dit derde Club van Sinterklaas-bioscoopavontuur zit goed in elkaar en geeft elke Piet ruim de gelegenheid om te schitteren. In eerdere ‘Club van Sinterklaas’ films speelde een kind (of twee) vaak een belangrijke rol, met wisselend succes. In ‘De Club van Sinterklaas & het pratende paard’ is nu eens gekozen voor een kleine rol: Tijn Kroon, de zoon van Irene Moors, speelt Stijn, die muziek componeert voor het liedje van Coole Piet en Danspiet en zo bij het avontuur betrokken raakt. De nadruk ligt echter niet op hem, wat een welkome afwisseling is van de eerdere films.

De slechterik in het verhaal, een nogal sneue stationschef (van het pittoreske station Twisk), krijgt echter wel veel schermtijd en dat is – voor de meekijkende ouders – wat minder prettig. Vlaams acteur Sven de Ridder zal ongetwijfeld de aanwijzingen van regisseur Ruud Schuurman goed opgevolgd hebben, maar hij zet zijn personage overdreven karikaturaal neer. Prima voor de jongste kids, tenenkrommend voor de oudere kijkers. Zijn personage Jef wil niets liever dan beroemd worden en deelname aan talentenjacht The Talent Factor is dan ook zijn ultieme doel. Wanneer zijn buikspreekact niet het verwachte succes brengt, en hij er per toeval achter komt dat Amerigo kan praten, besluit hij zich als dierenarts voor te doen en zo Amerigo te ontvoeren. Gelukkig hoeven kleine Sintfans niet bang te zijn voor een slechte afloop, want Sinterklaas drukt Testpiet in het begin van de film nog op het hart dat ‘het altijd goed afloopt’.

Het is bijna ondoenlijk om een Sinterklaasfilm te bespreken zonder daarin de discussie rondom Zwarte Piet te betrekken. Voor- en tegenstanders willen immers graag weten wat ze kunnen verwachten. De makers van ‘De Club van Sinterklaas & het pratende paard’ hebben vanwege de continuïteit hun Pieten niet veranderd. Wél laat Sinterklaas in de film uitgebreid weten hoe hij denkt over tradities versus moderne snufjes. Als hij als alternatief vervoermiddel een Segway aangeboden krijgt, omdat Amerigo immers niet in staat is hem over de daken te dragen, ziet hij daar toch maar liever van af.

Iets van de huidige tijd is er toch ingekropen en daarmee nog een tip voor bezitters van een smartphone: download vooraf de Club van Sinterklaas app. Wanneer je de app toestemming geeft de microfoon van je telefoon de gebruiken, herkent deze waar je bent in de film en zul je op gezette momenten Mijter Alerts ontvangen. Niet heel erg van toegevoegde waarde, zeker niet omdat de doelgroep ze toch niet kan lezen, maar wel grappig. Daarnaast krijg je een code om een (gratis) persoonlijke videoboodschap van Sinterklaas voor je kindje te bestellen, wat natuurlijk wel erg cool is.

‘De Club van Sinterklaas & het pratende paard’ is een vlotte en grappige familiefilm om lekker in de stemming te komen voor pakjesavond. De liedjes zijn aanstekelijk en de cast weet met hun enthousiasme het publiek mee te krijgen. De geur van chocolademelk, pepernoten en marsepein wordt niet meegeleverd, maar toch zul je trek krijgen in dat soort seizoenslekkernijen tijdens het zien van deze film. Prima sfeermaker voor vijfdecemberliefhebbers.

Bioscooprelease: 15 oktober 2014
VOD-release: 15 oktober 2015
DVD-release: 16 oktober 2015