De datsja (2013)

Regie: Mirka Duijn, Nina Spiering | 25 minuten | drama, korte film | Acteurs: Maxim Latysov, Nikita van den Heuvel, Casper Gimbrère, Tanja Otolski, Mert Karadogan, Abele de Wit, Elsa May Averill, Celine Beltman, Don van Dijke

Het is nog niet zo lang geleden dat Jordy’s familie uit elkaar viel. Zijn moeder, van oorsprong Russisch, kan maar niet aarden in Nederland. Ze heeft de moeilijke beslissing genomen terug te keren naar Moskou, ondanks dat ze daardoor haar zoon Jordy en dochtertje Irina achter moet laten bij hun vader. Jordy’s vader kan dit besluit van zijn vrouw niet verkroppen en raakt in een depressie. Hij verslonst het huishouden en Jordy en Irina staan er grotendeels alleen voor.

Maar Jordy toont in ‘De datsja’ over veel veerkracht te beschikken. De tiener is niet voor een gat te vangen. Hij zorgt voor zichzelf en zijn zusje en weet ook nog tijd vrij te maken voor zijn grootste hobby, uitvinden. De grappige, inventieve wekker die hij gemaakt heeft, opent ‘De datsja’, en in een slimme montage (Jordy houdt zijn spreekbeurt over zijn uitgevonden apparaten) zien we nog meer komische uitvindingen voorbij komen, zoals de babydweil, waterballonkatapult en het de-hond-heeft-mijn-huiswerk-opgegeten-apparaat. Voor zijn moeder maakte hij ooit het heimweescharnier, maar nu blijkt dat dat niet de oplossing was voor haar verlangen naar haar geboorteland, bedenkt hij iets om die uitvinding te verbeteren.

‘De datsja’ is een korte film van 25 minuten, die gemaakt is in het kader van Nu of Nooit. Dat is een stimuleringsproject van Mediafonds en Z@pp, met als doel cultureel diverse jeugddrama’s voor de oudste doelgroep van Z@pp (8-12 jaar) te maken. Filmmaaksters Mirka Duijn en Nina Spiering schreven ook het scenario. Het resultaat is een gevoelvolle, maar ook grappige film, waarin filmclichés verruild zijn voor realisme. Dat Jordy uitvinder is, levert voor het filmen natuurlijk uitgelezen mogelijkheden op en de datsja uit de titel is werkelijk de kers op de taart. Dikke pluim voor de art direction!