De indiaan (2009)

Regie: Ineke Houtman | 80 minuten | familie | Acteurs: Matthias den Besten, Bastiaan Ragas, Angelique de Bruijne, Kees Boot

Na het moeilijk verteerbare ‘Stille nacht’ (2004) keert Ineke Houtman, regisseur van fijne films als ‘Polleke’ (2003) en ‘Madelief: Krassen op het tafelblad’ (1998) terug naar het genre dat haar kennelijk toch het meeste ligt: de kinder-/jeugd- en/of familiefilm. En wij, het publiek, zien dat graag, evenals de internationale critici, die hun waardering voor de twee bovengenoemde titels lieten blijken door ze te belonen met meerdere prijzen op internationale festivals in onder andere Berlijn en Chicago.

Ja, de Nederlandse familiefilm doet het sinds jaar en dag goed in zowel binnen- en buitenland. Waarom doen de films voor volwassenen het dan minder goed? Is Nederland een ‘jeugdfilmland’, of zijn we een uitgesproken ‘gezinsland’? Altijd moeilijk te zeggen natuurlijk, maar wellicht heeft het iets met een soort ongedwongen frisheid te maken, die de meeste Nederlandse jeugdfilms kenmerkt. Ze stappen niet in valkuilen van vergezochte, ingewikkelde plots, of veel te veel willen zeggen en hebben derhalve over het algemeen een groot onderhoudend gehalte. En zitten gek genoeg vaak goed in elkaar.

En dan heeft ‘De indiaan’ ook nog een boodschap, of nou ja, een diepere laag. Zoiets van: het geeft niet wie je ouders zijn, als ze maar van je houden en dat laten merken. En dat een kind, ook al is hij niet volwassen, zijn eigen identiteit heeft en die zelf moet vinden en dat ook al is die niet helemaal hetzelfde als die van de ouders, het kind kan toch bij hen horen en verdient hun steun en liefde. En zo kunnen we nog wel even doorgaan. Maar het belangrijkste is , dat deze boodschappen, of ideeën, verpakt zijn in een goede opbouw en gelaagd vorm krijgen, met levende personages, die ook randjes hebben. Geen al te donkere uiteraard, het moet wel gezellig blijven. En tot slot worden filmische middelen goed ingezet, dus geen oeverloos geouwehoer, maar duidelijke beelden en situaties, die het verhaal vlot voortstuwen.

Scenariste Nynke Klompmaker heeft een helder script geschreven. Haar personages zijn leuk en spreken tot de verbeelding. Net als bijvoorbeeld de locaties, ook niet onbelangrijk. De kids acteren fijn, met in de hoofdrol uiteraard de jonge Matthias den Besten, die Koos (de indiaan) speelt. De hoofdprijs gaat echter naar Hans Dagelet, die goed gecast is als de prettig eigenzinnige opa.

‘De indiaan’ is weer een leuke aanvulling op het toch al solide repertoire Nederlandse jeugd- en familiefilms. Niet perse heel hip, vernieuwend of heel uitgesproken, maar wel vlot geschreven en verteld, sluitend en onderhoudend en met een aardige (hoofd)boodschap, terwijl deze ons niet door de strot wordt geduwd. Een aanrader voor de kids en pa en ma mogen mee, want die zullen het ook best naar hun zin hebben.

Arjen Dijkstra

Bioscooprelease: 9 augustus 2009