De kleine maanbeer – Der Mondbär: Das große Kinoabenteuer (2008)

Regie: Thomas Bodenstein, Mike Maurus, Hubert Weiland | 72 minuten | animatie, familie | Nederlandse stemmencast: Tim Koper, Lucas Dietens, Rob Pelzer, Wim van Rooij, Melise de Winter, David Cantens, Jeanine Geerts, Door van Boeckel, Louis van Beek, Timo Bakker, Jannemien Cnossen, Nico van der Knaap, Wiebe Pier Cnossen | Originele stemmencast: Maximilian Belle, Angelika Bender, Eric Brodka, Uli Frank, Julia Haacke, Gudo Hoegel, Christoph Jablonka, Tobias Lelle, Marieke Oeffinger, Jakob Riedl, Manuel Straube, Jochen Striebeck, Kai Taschner

Deze Duitse tekenfilm is gebaseerd op de verhalen die Rolf Fänger bedacht en is een logische stap in de succesvolle carrière die de hoofdpersoon, de maanbeer, heeft opgebouwd. Na het boek volgden er meer (allen getekend door Ulrike Möltgen), en na de boeken volgde een tv-serie. De bioscoopfilm volgde in 2008, deze blijft wat animatiestijl betreft dichtbij de tv-serie.

Een brokkenpiloot komt in botsing met de maan en de maan kukelt zo naar beneden, in het bos waar de kleine maanbeer woont. De maanbeer is toevallig de grootste fan van de maan en neemt de flauwgevallen maan mee naar huis om hem daar liefdevol te verzorgen. Ondertussen hebben de overige bosbewoners ook ontdekt dat de maan verdwenen is. Omdat zij overtuigd zijn van het feit dat de maan gestolen is en maanbeer de enige is die zich niet bij het groepje gevoegd heeft èn omdat hij altijd verkondigd heeft zoveel te houden van de maan, hij ook een motief heeft, gaan de dieren op weg naar het huisje van de maanbeer. Daar aangekomen zien ze de maan doodleuk een spelletje spelen met de beer! Gelukkig kan alles uitgelegd worden. Nu is het belangrijk de maan zo snel mogelijk weer terug te krijgen in de lucht, waar hij hoort. Maar voordat het zover is moeten de dierenvriendjes nog op zoek naar de zonnevogel, die de maan wakker moet zingen. Ze krijgen daarbij hulp van de geheimzinnige – en in het begin ook enge – Nurk, die uitvinder is. Dan moet er ook nog een lied bedacht worden, wat met de medewerking van een gitaarrockende kikker en swingende babyeendjes erg goed blijkt te gaan.

De computeranimaties zijn met grote zorg uitgevoerd: een combinatie van 2D tekenfilmstijl met 3D effecten. Er zijn rustige achtergronden en leuk uitziende figuurtjes, die een beetje doen denken – qua groepsamenstelling, niet wat uiterlijk betreft – aan Winnie de Poeh en zijn vriendjes. De angstige Knorretje is hier een konijn, die overigens ook over het opvliegende karakter van het konijn uit de verhalen van Milne beschikt. Het ijverige lieveheersbeestje is een leuke aanvulling en zorgt vaak voor wat humor, als het avontuur te spannend wordt. Het tempo ligt niet al te hoog, zodat de film goed door de kleintjes te volgen is.

‘De kleine maanbeer’ is een fijne animatiefilm waar je met je kroost zeker plezier aan zult beleven. Heerlijk om samen met je kinderen van te genieten, in de wetenschap dat je je kleuter op spannende momenten gerust kunt stellen met de prettige zekerheid dat het allemaal goed afloopt.

Bioscooprelease: 23 april 2009