De nieuwe avonturen van het molletje (2009)

Regie: Zdenek Miler | 51 minuten | animatie, familie, fantasie

Bij liefhebbers behoeft het molletje helemaal geen introductie: de van oorsprong Tsjechische tekenfilmpjes hebben al generaties lang voor heel wat uren kijkplezier garant gestaan. De klassieke tekenfilmstijl – met de hand natuurlijk, er is geen computer aan te pas gekomen – is erg sfeervol en effectief: het is alsof je een wandelingetje door een prentenboek maakt. Van 1957 tot 1975 maakte de Tsjech Zdenek Miler talloze korte filmpjes met het molletje in de hoofdrol. Elk filmpje duurt zo’n minuut of acht en toont een avontuur van het schattige, nieuwsgierige en vindingrijke diertje.

In ‘De nieuwe avonturen van het molletje’ zijn zeven filmpjes opgenomen, uit de periode 1968-1975. De film klokt nog geen uur, perfect voor de korte aandachtsspanne van peuters en kleuters, voor wie de filmpjes in eerste instantie gemaakt zijn. Maar ouders, opgelet! Mocht je de molletjes-filmpjes al niet willen zien uit jeugdsentiment, dan staat een eerste kennismaking zeker hoog op de to do lijst. De avonturen van het molletje zijn namelijk de belichaming van de frase “leuk voor jong en oud”.

In ‘Het molletje en de radio’ ontdekt het molletje een vreemd ding, waar geluid uit komt. Hij is door het apparaat gefascineerd, maar zijn medebosbewoners, zoals de vogels, de kikkers, het konijntje en de bij, zijn minder gecharmeerd. Zelfs de bloemen laten hun kopjes hangen! Grappig is het wanneer het molletje denkt dat het toestel ziek is en het zorgzaam een sjaal om wikkelt en een drankje toedient. In ‘Het molletje en de dierentuin’ laat het molletje zien dat hij niet bang uit is gevallen, hoewel hij in eerste instantie behoorlijk schrikt van alle vreemde dieren die hij ontmoet. ‘Het molletje en de bulldozer’ gaat over een bulldozer die door de natuur dendert en ook het bloemenperkje dat het molletje met zoveel aandacht verzorgt dreigt te vernielen. Het inventieve beestje heeft daar echter wel iets op gevonden.

We maken kennis met een nogal lui vriendje van het molletje in het spannende ‘Het molletje en de egel’. De egel heeft geen zin om het molletje te helpen en luistert ook niet naar de waarschuwingen die het molletje voor hem heeft. Tja, en dan wordt het egeltje gevangen door een mens! Ze willen ‘m gaan opzetten! Het molletje gaat op weg met zijn vriendje de muis om het egeltje te redden. Dat is nog best lastig! Het aandoenlijke filmpje ‘Het molletje en de telefoon’ lijkt weer een beetje op het eerste verhaaltje. Ook hierin treft het koddige beestje ineens een vreemd apparaat waarvan hij de werking uit moet zoeken. Dit principe wordt voortgezet in het daarop volgende stukje, getiteld ‘Het molletje en de lucifers’. Vooral zo’n luciferdoosje blijkt erg handig te zijn voor allerlei toepassingen. ‘

De nieuwe avonturen van het molletje’ eindigt met ‘Het molletje als fotograaf’, waarin de muis een camera heeft en zijn fotografeertalenten toont. Het molletje is hier zo van onder de indruk dat hij al zijn spulletjes aan muis aanbiedt om te ruilen. Erg amusant is het wanneer het molletje als extraatje met een opwindpoes aan komt zetten en de muis daar – natuurlijk – erg van schrikt. Als de ruil gedaan is, blijkt het molletje echter minder geluk met het fototoestel te hebben. Maar ook daar heeft het intelligente beestje wel een oplossing voor. ‘De nieuwe avonturen van het molletje’ is een bijzonder leuke verzameling van filmpjes met de zwartgekleurde held in de hoofdrol. Ideaal voor de kleintjes, maar ook zonder meer geschikt voor volwassenen, die het kind in zichzelf nog altijd niet kwijt zijn geraakt. Tijdloos vermaak voor iedereen!

Bioscooprelease: 14 oktober 2009