De poel (2014)

Regie: Chris W. Mitchell | 80 minuten | horror, drama | Acteurs: Gijs Scholten van Aschat, Carine Crutzen, Bart Klever, Chris Peters, Alex Hendrickx, Jamie Grant, Katja Herbers

Kamperen is voor de meeste Nederlanders het middel om het ultieme vakantiegevoel te krijgen. Met je blote voeten in het gras, barbecue en kratje bier binnen handbereik en de kinderen vermaken zich wel in het zwembad of nabijgelegen meer. Toch is er ook een groep mensen voor wie het verblijf in een tent of caravan de absolute hel is. Met een wc-rol onder je arm op weg naar het niet al te schone campingtoilet, ondertussen je buren groetend, koken op een pietepeuterig gasstelletje en doorbroken nachten vanwege insectenoverlast. In de Nederlandse horrorfilm ‘De poel’ blijkt dat het allemaal echter nog een graadje erger kan.

Twee gezinnen gaan in de Nederlandse bossen op zoek naar een plek om te wildkamperen. Het zijn vrienden en ex-collega’s (want onlangs ontslagen) Lennaert (Gijs Scholten van Aschat) en Rob (Bart Klever). Lennaert neemt zijn vrouw Sylke (Carine Crutzen) en hun kinderen, de continue onderling bekvechtende tieners Marco en Jan (Chris Peters en Alex Hendrickx), mee. Rob, die net gescheiden is, is in het gezelschap van zijn knappe dochter Emilie (Jamie Grant). De enige die echt zin lijkt te hebben in het tripje is Lennaert, een gevorderde kampeerder en het is onder zijn leiding dat het zestal uiteindelijk kamp opzet bij het afgelegen, titulaire, meertje. De kop van de kampeervakantie is er af en het lijkt ondanks de onderlinge gespannen verhoudingen een gezellige week te worden. Maar de volgende dag blijkt het ‘gewoon bij de supermarkt gekochte’ vlees zonder aanleiding ineens onder de maden te zitten, zijn de gloednieuwe gasflessen leeg en moet het groepje dus op zoek naar eten uit de natuur. Daarnaast heeft Jan rare dromen over het meertje. Is hij de enige van het stel die visioenen heeft en stemmen hoort?

‘De poel’ is onder andere gemaakt door House of Netherhorror van Mr. Horror Jan Doense. Het scenario is van Gijs Scholten van Aschat (tevens hoofdrolspeler) en Chris W. Mitchell (tevens regisseur). Dat er een team met hart voor de genrefilm aan gewerkt heeft, is goed te merken. Het scenario is sterk: de goed uitgewerkte personages krijgen de kijker snel mee zodat het verhaal je al gauw in zijn greep houdt. De (zwarte) humor is een welkome afwisseling. De spanningsopbouw is nagenoeg perfect (op het teleurstellende slot, dat nogal een anticlimax is, na): de makers houden de kijker lang in het ongewisse over wat er nu precies aan de hand is. Er is ook geen gebruik gemaakt van nare en plotselinge schrikeffecten, die andere horrorfilms vaak de das om doen. ‘De poel’ moet het meer van sfeer hebben dan van gore, hoewel de liefhebber van bloed en viezigheid toch echt wel aan zijn trekken komt. Daarnaast is het camerawerk ook dik in orde: met af en toe shots van de ware bosbewoners, die krioelend hun weg vinden tussen takjes en blaadjes en sfeervolle, griezelige onderwaterbeelden.

Het sterkste punt van ‘De poel’ is echter het acteerwerk, met Gijs Scholten van Aschat en Carine Crutzen voorop. Ze staan echter niet op eenzame hoogte, want ook de rest van de cast, de jonge acteurs incluis, maken indruk met hun vertolking van de verveelde, geile en onzekere pubers. ‘De poel’ is een goed gemaakte, effectieve horrorfilm met bovennatuurlijke trekjes, die – zoals het hoort – nog wel even blijft na spoken.

Bioscooprelease: 1 mei 2014
VOD-release: 5 augustus 2014
DVD- en blu-ray-release: 19 augustus 2014