De schippers van de Kameleon (2003)

Regie: Steven de Jong | 100 minuten | familie, avontuur | Acteurs: Koen van den Donk, Jos van den Donk, Maarten Spanjer, Dominique van Vliet, Steven de Jong, Willeke van Ammelrooy, Peter Tuinman, Joep Sertons, Rense Westra, Saar Koningsberger, Gijs Scholten van Aschat, Klaas Hofstra, Arjen Rooseboom, Peter Groot Kormelink, Sipke Jan Bousema, Meriyem Manders, Mads Wittermans, Holly Harms, Tim Zweije, Wybe Bruinsma, Ed Nijpels, Henk Westbroek, Piet Paulusma

In de zomer van 2003 was het dan eindelijk zover! De allereerste verfilming van het eerste boek uit de Kameleonreeks van de Friese schrijver Hotze de Roos. Wie kent ze niet, de Kameleonboeken over de avonturen van de tweeling Hielke en Sietse en hun boot? Vooral jongens maar ook meisjes zijn ermee opgegroeid.

De Friese regisseur en acteur Steven de Jong van ‘De Fûke’ (2000) en tv-serie “Westenwind” (1999-2003) wilde deze film al een tijdje maken. Uit de honderden tweelingen pikte hij de toen veertienjarige Koen en Jos van den Donk voor de rollen van Hielke en Sietse omdat zij van die echte Hollandse kwajongenskoppen hadden. Het was het speelfilmdebuut van de tweeling uit Schagen en ze doen het werkelijk fantastisch. Zelf nam de regisseur de rol van Evert (Heit) Klinkhamer voor zich, de sympathieke vader van de tweeling. Voor de overige rollen koos De Jong zoals vaker mensen met wie hij eerder had gewerkt zoals met Rense Westra (veldwachter Zwart) en Peter Tuinman (meneer Bleeker in ‘De Fûke’ (1995)), Joep Sertons (dokter) en Dominique van Vliet (Mem) in tv-series “Spijkerhoek” (1989-1993) en “Onderweg naar morgen” (2003).

Voor de film week De Jong behoorlijk af van het boek en gebruikte hij ook materiaal uit de andere Kameleon boeken. Deze film introduceert de kwajongens Klinkhamer met hun harten van goud. Hielke en Sietse zetten graag de boel op stelten in hun dorpje Lenten. Dit tot de weerzin van de onnozele veldwachter Zwart die de belhamels maar niet uit elkaar kan houden. Mem en Heit Klinkhamer zijn dol op hun zoons en moeten stiekem lachen om de streken van de jongens. Boer Gerben Zonderland (Maarten Spanjer) mag de tweeling graag in het ootje nemen. De volwassen uitziende Saar Koningsberger (vooral bekend van de Essent reclames) speelt de stadse Esther Bleeker die het buurmeisje wordt van Hielke en Sietse. Het karakter van Esther Bleeker is verzonnen voor een romantische verhaallijn in de film, in het boek is er alleen een jongen genaamd Cor Bleeker. Mevrouw Bleeker, haar hoogmoedige tante is een leuke rol van Willeke van Ammelrooy. Haar pleegvader (Peter Tuinman) probeert Esther altijd op te vrolijken. Een zware storm (voorspeld door wie anders dan Fries Piet Paulusma) zorgt er echter voor dat Esther tijdelijk bij de Klinkhamers moet wonen wat zorgt voor enige rivaliteit tussen de jongens. Door bepaalde omstandigheden komt de allergrootste wens van de tweeling (een eigen boot) uit, de charmante dokter (Joep Sertons) merkt iets op aan de kleuren van de boot en de Schippers van de Kameleon zijn geboren! Met deze opgeknapte boot proberen ze misdaden op te lossen wanneer een stel nozems de buurt onveilig maken.

‘De schippers van de Kameleon’ voelt aan als een film die met veel (Friese) liefde is gemaakt. Dat alles zoveel mogelijk getrouw aan de jaren 50 wordt getoond geeft de film een authentiek en knus gevoel. Daarnaast wordt er overtuigend geacteerd. Er zijn ook leuke cameo’s van Piet Paulusma, Ed Nijpels en Henk Westbroek als ijscoman. De filmmuziek is ook erg goed met pakkende nummers als Wind in mijn haren en het mooie Voor altijd samen. De film trok meer dan 750.000 bezoekers en was daarmee de best bezochte Nederlandse film van 2003.

‘De schippers van de Kameleon’ is een groot avontuur voor jong en oud. Iedere kijker zal Hielke en Sietse in hun hart sluiten.

Sarita Koendjbiharie

Bioscooprelease: 25 juni 2003