De Smet (2014)

Regie: Thomas Baerten, Wim Geudens | 14 minuten | komedie, korte film | Acteurs: Tom Audenaert, Sven De Ridder, Stefaan Degand, Jessica Zeylmaker

Onze zuiderburen scoren op het internationale filmvlak, zeker de laatste jaren, beter dan wij Nederlanders. Acteurs als Matthias Schoenaerts, Cécile de France en Jérémie Renier timmeren lekker aan de weg over de landsgrenzen en regisseurs als de gebroeders Dardenne, Michaël R. Roskam en Felix van Groeningen oogstten over de hele wereld bewondering voor hun werk. Ook op het vlak van de korte film hebben de Belgen een reputatie hoog te houden. Voor jonge filmmakers is de korte film een perfect vehikel om de fijne kneepjes van het vak te leren en hun eigen stijl te ontwikkelen. Het is dan ook de perfecte opstap voor het grotere werk. Dalton Distribution brengt al enkele jaren een verzamel-dvd uit met de beste Vlaamse kortfilms van het afgelopen jaar, zodat ook het grote publiek kennis kan maken met jong Belgisch filmtalent.

Op de verzameling van 2015 is de meest in het oog springende film ‘De Smet’, van de recent afgestudeerde filmstudenten Wim Geudens en Thomas Baerten. ‘De Smet’ won maar liefst twee prijzen tijdens het Internationale Kortfilmfestival van Leuven (de publieksprijs en de Humo Award) en sleepte op het soortgelijke Short Film Festival in het Franse Clermont-Ferrand, in zijn genre het drukstbezochte ter wereld, de Canal+ Award in de wacht in de internationale competitie. In ‘De Smet’ draait het om drie broers, gespeeld door Sven De Ridder, Tom Audenaert en Stefaan Degand, die tot elkaar zijn veroordeeld. Geen van drieën hebben ze een relatie en ook al hebben ze alle drie hun eigen huis (naast elkaar, dat dan weer wel), ze zijn vaker wél dan niet samen. Niet alleen om de dreigende eenzaamheid te lijf te gaan, ook omdat ze sociaal te beperkt zijn om met anderen om te kunnen gaan. Hun dagen bestaan uit eten, roken, weer eten, weer roken en ’s avonds kaarten. Alles volgens een vast patroon (zelfs het eten dat die avond op tafel staat, ligt van tevoren vast). Saai, maar voor het drietal werkt het. Hun voorspelbare leventje wordt drastisch verstoord wanneer een nieuwe buurvrouw (Jessica Zeylmaker) in hun straat komt wonen. Een dame die in een Porsche rijdt.

De ‘gewone’ Vlaming, met zijn gezapige leven, wordt in deze tragikomische film – met bijzonder veel oog voor detail – een confronterende spiegel voorgehouden. Natuurlijk wordt het hier allemaal wat vetter aangezet, maar het veilig op de gebaande paden blijven dat de broers doen staat wel symbool voor de doorsnee Vlaming. De drie broers belanden in droogkomische situaties en ook de manier waarop ze met elkaar communiceren zit vol hilarische oneliners. Voor Nederlanders zijn niet al die typisch Vlaamse grappen die altijd even goed te volgen, maar dat maakt het sociaal onhandige gedrag van de drie broers er niet minder amusant om. Overtuigend geacteerd door het drietal De Ridder, Audenaert en Degand. ‘De Smet’ is een authentieke, charmante en vooral treffende schets van drie doorsnee Vlamingen die door een buitenstaander van hun stuk gebracht worden.

DVD- en blu-ray-release: 13 oktober 2015 (DVD & blu-ray box De beste Vlaamse kortfilms, Selected Shorts #19).