De stem van de meester (2013)

Regie: Hester Overmars | 82 minuten | documentaire

‘De stem van de meester’ spreekt op het eerste gezicht waarschijnlijk niet heel veel mensen aan. Het specifieke onderwerp, de relatie tussen een getalenteerde countertenor/altus en zijn zangleraar, is daar debet aan. Toch is deze documentaire van Hester Overmars het bekijken waard, al is enige interesse in de vocale muziek wel een vereiste.

Oscar Verhaar (1987) groeit op in een gezin waar altijd muziek is. Als peuter liep hij al volop te zingen in huis en een van de beste beslissingen die zijn ouders waarschijnlijk voor hem namen is het sturen van hun zoon naar zangles. Oscar is nog maar piepjong als hij ontdekt wordt door zijn dan inmiddels tweede zangleraar, Geert van den Dungen, dirigent van het Rotterdams jongenskoor. De twaalfjarige jongen heeft dan net zijn vader verloren, dichter Theo Verhaar, die in 1999 stierf. Geert heeft onmiddellijk door wat voor een groot talent er in deze jongen met die dan al prachtige sopraan schuilgaat. Hij neemt de rol van mentor, persoonlijke coach, en zoals Oscar zelf toegeeft, vaderfiguur op zich en de band tussen de twee wordt erg sterk. Dankzij Geert zingt Oscar als solist in talloze Matthäus- en Johannes-Passies, in zowel binnen- als buitenland en een succesvolle carrière in de muziek lijkt onafwendbaar.

Wanneer Oscar tot het Koninklijk Conservatorium in Den Haag wordt toegelaten, leidt dat onherroepelijk tot botsingen met zijn ‘oude’ leraar. De wijze waarop hij van leraren als Michael Chance en Jill Feldman onderwezen wordt, strookt niet altijd met de manier waarop Geert tegen zijn ontwikkeling aankijkt. ‘De stem van de meester’ is in die fragmenten, waarin die wrijving wordt getoond, het sterkst, in ieder geval als de liefde voor de muziek niet de voornaamste drijfveer is om deze documentaire te kijken. De menselijke relaties worden door de filmmaakster subliem weergegeven. Veelzeggende blikken, een beweging van de mond, de camera registreert en de filmmaakster laat de beelden voor zich spreken. Alle zijden van het ‘conflict’ krijgen evenveel aandacht, waardoor een compleet beeld gegeven wordt, zonder een kant te kiezen. Goed gedaan.

Maar voor de liefhebber van het oratoriumrepertoire is ‘De stem van de meester’ sowieso een must-see (en -hear). In amper anderhalf uur wordt de ontwikkeling van Oscar Verhaar, een van ‘s Nederlands grootste vocale talenten, haarfijn uit de doeken gedaan en er is veel en vaak te genieten van zijn uitzonderlijk mooie stem. Een interessante blik achter de schermen bij het Conservatorium en leuke uitspraken van Oscar maken het af.

Monica Meijer

Waardering: 3.5

Bioscooprelease: 28 maart 2013