De toverboom – Magiczne Drzewo (2009)

Regie: Andrzej Maleszka | 90 minuten | familie | Acteurs: Agnieszka Grochowska, Andrzej Chyra, Maja Tomawska, Filip Fabis, Joanna Zietarska, Adam Szczegola, Hanna Sleszynska, Maciej Wierzbicki

In een ver verleden wordt in Polen een magische boom gekapt. De voorwerpen die uit het hout worden vervaardigd hebben de magische eigenschappen behouden. Zo loopt een houten klomp zomaar weg uit een winkel in Amsterdam. Er is één voorwerp dat de grootste magie van de boom bezit, een rode houten stoel. Deze stoel doet al je wensen in vervulling gaan. Kuki, Filip en Toska komen heel toevallig in aanraking met de magische stoel, wanneer deze letterlijk op hun auto valt. De kinderen hebben in eerste instantie niet dat de stoel speciale krachten bezit. Wanneer hun nare tante per ongeluk de ouders van Kuki, Filip en Toska wegstuurt op een cruise moeten de kinderen bij de tante gaan wonen. De plotselinge karakterwisseling van hun vader en moeder doet ze inzien dat er van magie sprake is. Ze zetten alles op het spel om bij hun ouders in de buurt te komen en ze weer terug te toveren naar hun oude ik. Maar de kinderen zijn niet de enigen die achter de stoel aanzitten…

Regisseur Andrzej Maleszka, die ook de succesvolle gelijknamige serie regisseerde, weet met ‘The Magic Tree’ meteen de juiste sfeer te pakken. Hij creëert een magische jeugdfilm waarin verrassende situaties elkaar in een snel tempo opvolgen. Dit houdt de aandacht van de jongere kijkers vast, en ook de ouders zullen zich er prima bij kunnen vermaken. De beelden zijn fraai en de muziek is een uitstekende aanvulling waardoor het een mooi afgerond geheel is, nou ja, er wordt genoeg ruimte overgelaten voor een vervolg of drie. De casting voor deze jeugdfilm is prima verzorgd, zowel de drie kinderen als de gemene tante overtuigen in hun rol. De personages zijn heerlijk karakteristiek, hierdoor ademt de film het echte gevoel van een klassieke avontuurlijke jeugdfilm uit die vol zit met magische belevenissen, (half)gemene personages en een voetballende stoel. Herhaling is een typisch verschijnsel voor jeugdfilms. Kuki mompelt voortdurend dat hij narigheid voorziet. Dit soort terugkerende gimmicks zijn voornamelijk voor kinderen erg leuk, voor de ouderen begint het op den duur een klein beetje vervelend te worden.

Als serie won ‘The Magic Tree’ een prestigieuze Emmy Award en ook als film is het een zeer geslaagde productie. Dromen over magie en het beleven van avonturen is geen enkel kind (en volwassene) vreemd. Misschien moet je alleen even oppassen wat je wenst wanneer je de film kijkt, zittend in de rode bioscoopstoel….

Meinte van Egmond