De verbouwing (2012)

Regie: Will Koopman | 104 minuten | thriller, drama | Acteurs: Tjitske Reidinga, Peter Blok, Mark Rietman, Alex Hendrickx, Nanette Drazic, Terence Schreurs, Sieger Sloot, Gene Bervoets

Saskia Noort begint zo langzamerhand een van de meest verfilmde Nederlandse auteurs te worden. Haar debuut ‘Terug naar de kust’ was in 2009 de eerste thriller die zijn weg naar het witte doek vond. De aandacht ging vooral uit naar hoofdrolspeelster Linda de Mol, van wie niet iedereen overtuigd was dat ze een dragende rol kon spelen in een bioscoopfilm. Hoewel de meningen daarover verdeeld waren, werd ‘Terug naar de kust’ door het publiek met open armen ontvangen en was ook de pers overwegend positief, in tegenstelling tot de tweede Noort-verfilming, ‘De eetclub’ (2010) geregisseerd door Robert-Jan Westdijk, die op heel wat minder sympathie van de pers kon rekenen. Voor de derde film, ‘De verbouwing’ (2012), mocht de regisseur van ‘Terug naar de kust’ – Will Koopman – weer opdraven. Geen Linda de Mol in de hoofdrol deze keer, maar haar goede vriendin en collega-Gooische Vrouw Tjitske Reidinga.

Zij speelt Tessa van Asselt, een plastisch chirurg die haar eigen privékliniek runt. Haar succes heeft echter een negatieve uitwerking op haar huwelijk. Echtgenoot Rogier (Mark Rietman), ooit een gevierd psychiater, kampt met een burn-out en kan het maar moeilijk verkroppen dat zijn vrouw het beter voor elkaar heeft dan hij. Schijn bedriegt echter, want Tessa’s financiële situatie is lang niet zo rooskleurig als je zou denken (ze heeft een torenhoge schuld opgebouwd). Bovendien heeft ze een lastige relatie met haar zoon Thom (Alex Hendrickx) en is haar huis een bouwval omdat Rogier zo nodig de zweverige Hylke (Sieger Sloot) bij de verbouwing moest betrekken. Een schijnbaar toevallige ontmoeting met haar jeugdliefde Johan (Peter Blok) lijkt een verandering ten goede aan te kondigen. Johan betoont zich een veelzijdig zakenman, met connecties in het aannemerswezen. Hij koopt voor één miljoen euro aandelen in de kliniek en neemt de supervisie over de verbouwing op zich, geassisteerd door een legertje hardwerkende Polen. Dat klinkt te mooi om waar te zijn, en dat is het ook. Wanneer Hylke omkomt bij een aanrijding, beseft Tessa dat ze de regie over haar leven is kwijtgeraakt.

Grote blikvanger van ‘De verbouwing’ is Tjitske Reidinga, die met volle overtuiging de rol van Tessa speelt. Ze had je buurvrouw kunnen zijn, ware het niet dat ze ook een zekere klasse uitstraalt. Wat dat betreft heeft ze een veel groter bereik – en is ze dus geschikter als hoofdrolspeelster – dan Linda de Mol in ‘Terug naar de kust’. Tessa is een vrouw die de touwtjes in handen lijkt te hebben, maar zich al gauw inlaat met de verkeerde persoon; in dit geval de door Peter Blok gespeelde onbetrouwbare charmeur Johan, van wie je al meteen aanvoelt dat hij niet deugt. Dat komt wellicht doordat de muziek van Jeroen Rietberger wel erg sturend wordt ingezet. Voor een thriller heeft ‘De verbouwing’ niet veel verrassingselementen (zeker niet voor de meer dan honderdduizend Nederlanders die het boek gelezen hebben). Eigenlijk zijn alleen de laatste dertig à veertig minuten het stempel ‘thriller’ waard. Bovendien wordt de film naar het einde toe steeds minder geloofwaardig. Dat we toch onze aandacht erbij kunnen houden, komt volledig op het conto van de prima acteurs die de film dragen (naast Reidinga ook Blok, Rietman en de jonge Hendrickx). Het script had veel efficiënter gekund, al zal de doelgroep waar deze film op mikt er niet om malen dat ‘De verbouwing’ aan de lange kant is.

Deze film is net als de voorgaande Saskia Noort-verfilmingen een fijne film voor een Ladies Night, een avondje uit met vriendinnen. Geen hoogstaande of spannende cinema, maar vermakelijk genoeg. Beter dan ‘De eetclub’, maar minder spannend dan ‘Terug naar de kust’. Maar aan de uitstekende cast ligt dat zeker niet.

Bioscooprelease: 6 september 2012
DVD- en blu-ray-release: 23 januari 2013