De verloren schat van de tempelridders – Tempelriddernes skat (2006)

Regie: Kasper Barfoed | 85 minuten | avontuur, familie | Acteurs: Julie Grundtvig Wester, Christian Heldbo Wienberg, Nicklas Svale Andersen, Frederikke Thomassen, Peter Gantzler, Ulf Pilgaard, Kurt Ravn, Brigitte Simonsen, Bent Conradi, Søren Steen, Jarl Forsmann, Joanna Sus Gren Hansen, Erik Holmey, Christine Dea Mols, Vibeke Nørgaard, Tore Vange Pedersen

‘De verloren schat van de tempelridders’ gaat over vier kinderen die een geheim op het spoor komen. Hoofdpersoon is de dertienjarige Katrine die met haar vader op vakantie is in Bornholm. Ze heeft daar twee vrienden, Nis, die van lezen en computeren houdt en zich die zomer verdiept heeft in de tempelridders, en Mathias, die meer van sport houdt. Als een vriend van haar vader wordt vermoord door een aantal geheimzinnige mannen in zwarte pijen, zijn de drie daar getuige van. Als ze op zoek gaan naar de moordenaar, blijkt al gauw dat de moord verband houdt met de legendarische schat van de tempelridders.

Volgens de persberichten lijkt ‘De verloren schat van de tempelridders’ op ‘The Da Vinci Code’, de bestseller van Dan Brown, én op de kinderboekenserie ‘De Vijf’ van Enid Blyton. Barfoed is trots op deze vergelijkingen, want hij vindt ‘The Da Vinci Code’ net zo spannend als vele anderen en heeft als kind de boeken over ‘De Vijf’ verslonden. Toch is het niet zijn bedoeling geweest een film naar die voorbeelden te maken. Wat Barfoed vooral wil is een spannende film maken over de ronde kerken op het Deense eiland Bornholm, die al meer dan 800 jaar oud zijn. Er zijn namelijk theorieën dat de Franse tempelridders met deze zogenaamde rundkirker van doen gehad hebben. Barfoed komt op het idee voor de film als hij spreekt met schrijver Erling Haagensen. Volgens Haagensen zijn de kerken gebouwd door de tempeliers en geven ze aanwijzingen over de mysterieuze schatten van de tempeliers. Het verhaal van Haagensen zet zich vast in het hoofd van Barfoed. Als klein kind heeft hij de ronde kerken wel bezocht op schoolreisjes, maar nu wordt hij er verschrikkelijk nieuwsgierig naar. Hij besluit er een film over te maken. De film moet spannend zijn, maar ook geloofwaardig. Daarom zijn de gebeurtenissen die zich in de film voordoen logisch en realistisch en maakt Barfoed geen gebruik van digitale special effects.

Barfoed is goed geslaagd: zijn film is spannend én geloofwaardig. Het mysterie van de legendarische schatten van de tempeliers wordt helaas niet prijsgegeven, maar er staat natuurlijk niemand iets in de weg om de kerken in Bornholm aan een nader onderzoek te onderwerpen. Een minpunt van de film is het einde, door de voorspelbaarheid en vals sentiment. Dat is, net als bij ‘The Da Vinci Code’, toch een beetje een afknapper na alle zorgvuldig opgebouwde spanning die er aan voorafgaat.

Iris Schreurs

Bioscooprelease: 12 oktober 2006