De vijf en het geheim van de vuurtoren – Fünf Freunde (2012)

Regie: Mike Marzuk | 93 minuten | familie | Acteurs: Valeria Eisenbart, Quirin Oettl, Justus Schlingensiepen, Neele-Marie Nickel, Coffey, Anja Kling, Michael Fitz, Armin Rohde, Johann von Bülow, Anatole Taubman, Anna Böttcher, Elyas M’Barek, Alwara Höfels, Marcus Harris, Sven Herold, Holger Bopp, Willi Gabriel, Gerfried Reinitzhuber

Over de literaire kwaliteit van haar werk lopen de meningen nogal uiteen, maar aangezien de jeugd wegliep (en nog altijd wegloopt) met het werk van Enid Blyton, heeft de Britse kinderboekenschrijfster daar nooit van wakker gelegen. Er wordt beweerd dat Blyton (1897-1968) soms wel tienduizend woorden per dag (!) schreef, wat haar immense oeuvre van zo’n zeshonderd titels verklaart. Maar of het überhaupt mogelijk is om dat allemaal in je eentje klaar te spelen…? Wellicht kreeg de Britse, die van huis uit onderwijzeres was, hulp, maar dat is nooit bewezen. Haar bekendste boekenreeksen zijn ‘De Dolle Tweeling’ en ‘De Vijf’. Blytons boeken kenmerken zich door de afzijdigheid van volwassenen; kinderen maken in haar wereld de dienst uit en beleven tal van spannende avonturen. In het verleden werden Blytons boeken al eens verfilmd, en er was een televisieserie over ‘De Vijf’. In Duitsland is recent een nieuwe reeks verfilmingen van zowel ‘De Dolle Tweeling’ als ‘De Vijf’ gemaakt, waarmee het werk van Enid Blyton weer volop in de schijnwerpers staat. De Duitse films worden in een nagesynchroniseerde versie ook in Nederland uitgebracht, zij het niet in chronologische volgorde. Na ‘De Vijf en de piratenschat’ (2014), wat in feite deel drie is maar in Nederland als eerste in roulatie werd gebracht, is er nu ‘De Vijf en het geheim van de vuurtoren’, de eerste film uit de reeks, die onze oosterburen al in 2012 konden zien.

Georgianna (Valeria Eisenbart) was liever een jongen geweest; ze kleedt zich stoer, doet aan boksen en crosst graag rond op haar mountainbike.  Omdat ze haar echte naam te meisjesachtig vindt klinken, noemt ze zichzelf George. Ze zit er totaal niet op te wachten dat haar jongere nichtje Anne (Neele-Marie Nickel) en haar neefjes Julian (Quirin Oettl) en Dick (Justus Schliengensiepen) bij haar de vakantie komen doorbrengen. Aanvankelijk reageert ze dan ook nogal koel op hun bezoek. Wanneer haar neefje en nichtjes haar hondje Timmy, die ze verborgen houdt voor haar ouders, uit een diepe put redden, ontdooit ze. En dat is maar goed ook, want een spannend avontuur dient zich aan. Tijdens een bezoekje aan een oude smokkelaarsgrot doen ze een schokkende ontdekking: er zijn plannen om George’s vader Quentin (Michael Fitz) te ontvoeren. Quentin, een professor, heeft op het rotseiland voor de kust een laboratorium ingericht en doet daar onderzoek naar een nieuwe methode om energie op te wekken – via fotosynthese. Blijkbaar heeft iemand het gemunt op de waardevolle resultaten van het onderzoek. Maar bij de politieagenten Peters (Armin Rohde) en Hansen (Johan von Bülow) vangen ze bot en ook tante Fanny (Anja Kling), de moeder van George, wil hen niet geloven. En dan is er nog de mysterieuze geheim agent Peter Turner (Anatole Taubman) die even plotseling verdwijnt als hij opdook. Wie zijn er te vertrouwen en wie niet? Wanneer Quentin niet de afgesproken lichtsignalen afgeeft met de vuurtoren geeft, is dat voor De Vijf hét teken om zelf het avontuur aan te gaan en Quentin te redden van zijn belagers.

‘De Vijf en het geheim van de vuurtoren’ wordt gepresenteerd als een spannende avonturenfilm voor het hele gezin, maar in de praktijk zal vooral de jeugd van ongeveer acht tot twaalf jaar het meeste lol beleven aan deze film. Voor volwassenen is het oeuvre van Enid Blyton wellicht jeugdsentiment, en aan die herinneringen van weleer zal deze door Mike Marzuk geregisseerde film weinig toevoegen. Doordat ze in Duitsland al aan de vijfde film toe zijn, weten we dat de populariteit bij elk nieuw deel toeneemt. Bij onze oosterburen althans, waar met name de derde en de vierde film ‘booming business’ betekenden voor de box office. Of dat ook bij ons zo zal verlopen, is maar de vraag. Aan de inzet van de vier jonge hoofdrolspelers (en de hond) ligt het niet. Eisenbart heeft al aardig wat acteerervaring (ze speelde onder meer in ‘Wickie en de schat van de goden’ uit 2011), net als de jongens. Alleen voor Nickel betekent deze film haar debuut. Subtiel is hun acteerwerk niet bepaald, maar dat kan even goed gezegd worden van het spel van hun volwassen tegenhangers, die veelal karikaturaal voor de dag komen. Grootste manco is echter dat je van mijlenver al ziet aankomen wie de slechteriken zijn in dit verhaal. Niet dat de jeugdige doelgroep daar mee zal zitten; voor hen is deze avonturenfilm puur amusement. Maar meekijkende ouders kunnen maar beter even wat anders gaan doen, want voor hen heeft ‘De Vijf en het geheim van de vuurtoren’ bijzonder weinig om het lijf, zeker vergeleken bij veel jeugdcinema die tegenwoordig in onder meer Scandinavië en onze eigen land gemaakt worden.

‘De vijf en het geheim van de vuurtoren’ verschijnt dinsdag 24 mei 2016 op DVD.