De vijver (2014)

Regie: Jeroen Dumoulein | 15 minuten | korte film, horror | Acteurs: Xenia Borremans, Sara de Bosschere, Kirsten Pieters, Tibo Vandenborre

De kracht van een goede griezelfilm is het creëren van de juiste sfeer. Daar heb je echt geen uren voor nodig; de Vlaamse filmmaker Jeroen Dumoulein – vooral bekend als regisseur van bekende Vlaamse tv-series als “Aspe” en “Coppers” – bewijst met zijn korte film ‘De vijver’ (2014) dat het ook makkelijk in minder dan twintig minuten kan. Met de juiste locatie kom je al een heel eind: Dumoulein vond – na lang zoeken, in zowel België als Nederland – in het kasteel Wolvenhof in het West-Vlaamse Izegem het perfecte decor voor ‘De vijver’. Alleen daar vond hij de combinatie waarnaar hij op zoek was: een idyllische vijver bij een authentiek kasteel uit het begin van de twintigste eeuw. Dat het interieur ook nog een tikkeltje vervallen was, bleek een mooie bonus te zijn voor Dumoulein en zijn crew.

‘De vijver’ is een dramatisch griezelverhaal in de lijn van ‘The Others’ (2001) en ‘El orfanato’ (2007). Het is 1901. De twaalfjarige Christiane (Xenia Borremans) en haar moeder Sonja (Kirsten Pieters, die we kennen uit ‘The Broken Circle Breakdown’ uit 2012) wonen in een groot kasteel samen met de strenge maar toegewijde tante Jeanne (Sara De Bosschere), die de zorg voor Christiane’s depressieve moeder op zich neemt. Achter het kasteel ligt een vijver in wiens zwarte diepte een groot familiegeheim verscholen ligt. Hoewel het haar verboden is naar het water te gaan, oefent de vijver een enorme aantrekkingskracht uit op Christiane. Er is iets niet in de haak met de vijver, en de nieuwsgierige Christiane wil weten wat en gaat op onderzoek uit.

‘De vijver’ neemt de tijd om zijn personages te introduceren en de situatie te schetsen. De nadruk ligt op het familiedrama en het bovennatuurlijke en niet zozeer op het griezelwerk. Dat betekent echter niet dat er niets te huiveren valt, want Dumoulein verwerkte enkele overtuigende schrikmomenten in de film die extra impact hebben, juist doordat ze in aantal beperkt blijven. De grote kracht vormen het uitstekende acteursensemble en de indringende, duistere en beklemmende sfeer die je direct bij de keel grijpt. De pay-off is misschien niet helemaal bevredigend, maar ‘De vijver’ is boeiend en meeslepend genoeg om je de rillingen over je lijf te doen voelen.

‘De vijver’ verschijnt dinsdag 13 oktober 2015 op DVD en blu-ray (DVD & blu-ray box De beste Vlaamse kortfilms, Selected Shorts #19).