De zaak Alzheimer (2003)

Regie: Erik van Looy | 120 minuten | actie, drama, misdaad, thriller | Acteurs: Jan Decleir, Koen de Bouw, Werner de Smedt, Jo de Meyere, Hilde de Baerdemaeker, Els Dottermans, Geert van Rampelberg, Tom van Dyck, Gene Bervoets, Lone van Roosendaal

‘De zaak Alzheimer’ van Erik van Looy (‘Shades’, 1999) is een verfilming van de gelijknamige detective van Jef Geeraerts en is door A-film in Nederland uitgebracht. In België heeft de film de magische grens van 700.000 bezoekers overschreden en zich de vierde plaats in de Vlaamse top tien weten te bemachtigen.

De plot is niet bijster origineel, maar het sterke acteerwerk van de hoofd- en bijrolspelers houdt de aandacht van het publiek op een goede manier vast. Jan Decleir, o.a. bekend van Karakter (1997), Mariken (2000) en televisieserie Meiden van de Wit, is altijd een genot om naar te kijken. In De zaak Alzheimer speelt hij de huurmoordenaar Angelo Ledda met opkomende alzheimer symptomen. Mooi in beeld gebracht door het gebruik van ‘split screen’ en ‘speet ramping’. Ondanks zijn vreselijk verlopen uiterlijk (“het lijkt alsof hij twee jaar onder een tram heeft gelegen” aldus zijn opdrachtgever) krijg je als kijker gaandeweg sympathie voor de man. Het bezoek van Ledda aan zijn broer, die eveneens Alzheimer heeft, doet hier nog een schepje bovenop. Ook het rechercheur duo Vincke en Verstuyft, respectievelijk Koen de Bouw en Werner de Smedt, zijn in deze film prima op hun plaats. Als de denker en de doener vullen beide elkaar goed aan. Om het publiek te attenderen op het feit dat er ook vrouwen bij de politie zitten, is de mooie Hilde de Baerdemaeker met een helaas onbeduidende rol aan de cast toegevoegd.

Met een budget van 2,5 miljoen euro is producent Erwin Provoost erin geslaagd een productie neer te zetten van gelijkwaardige kaliber als menig Amerikaanse equivalenten die over beduidend grotere budgetten beschikken. De scènes zijn goed uitgewerkt en de film is visueel erg sterk. Markant detail is dat waar een gemiddelde Vlaamse film 1200 beeldwisselingen telt ‘De zaak Alzheimer’ er 3500 heeft. De film houdt de vaart erin waardoor de kijker tot het eind geboeid blijft.

Enige puntje van kritiek is dat politieke machtsspelletjes centraal staan in het plot, waarmee het onderwerp kinderprostitutie aan de zijlijn wordt geplaatst. Juist toen de zaak Dutroux in België voor de rechter komt had dit aspect meer aandacht verdiend waardoor de inhoudelijke kant van de film een wat diepere betekenis had gekregen.

Met hun eerste boekverfilming hebben regisseur Erik van Looy en producent Erwin Provoost vakkundig gemaakte, prima gecaste thriller/detective afgeleverd. Een ware aanrader.

Janneke Robers

Bioscooprelease: 15 april 2004