Dead Calm (1989)

Regie: Philip Noyce | 95 minuten | horror, thriller | Acteurs: Nicole Kidman, Sam Neill, Billy Zane, Rod Mullinar, Joshua Tilden, George Shevtsov, Michael Long, Lisa Collins, Paula Hudson-Brinkley, Sharon Cook, Malinda Rutter

Deze Australische thriller zorgde voor de doorbraak van Nicole Kidman. Het verhaal is niet heel erg origineel en de momenten waarop je je voor je hoofd slaat omdat je mijlenver ziet aankomen wat er gaat gebeuren zijn niet van de lucht. Waarom steken moordenaars toch altijd nog een toespraak af voordat ze hun slachtoffer ombrengen? Ja, natuurlijk, zodat het slachtoffer nog gered kan worden en de kijkers thuis ook even uitgebreid te horen krijgen hoe de moordenaar het allemaal precies heeft gedaan en waarom. Op gegeven moment beginnen dat soort cliche’s in deze film een beetje te wringen; zo krijgt brave huisvrouw Kidman, nadat psycho-killer Zane haar man en al zijn reisgenoten heeft vermoord en haar bovendien heeft verkracht, eindelijk het jachtgeweer te pakken. En wat doet ze? Schiet ze hem, welverdiend, door zijn psychotische kop? Nee, ze bindt hem vast. Met de knoop lekker handig voorop zodat hij er goed bij kan… Zucht.

Maar toch zit je op het puntje van je stoel! Want ze zitten niet zo maar ergens, ze zitten midden op een oceaan. Dit wordt heel mooi in beeld gebracht door het luchtshot waarin je de twee boten naast elkaar ziet. En verder alleen maar water, water en nog eens water. Er is dus geen hulp. Het echtpaar probeert in alle rust hun pijn te verwerken en hun huwelijk te redden. Maar als je je afzondert van de maatschappij dan verlies je ook de bescherming van die maatschappij. Kidmans Rae is misschien wel een beetje onnozel, maar erg goed neergezet. Zane is geweldig als doodenge psychopaat en Neill zet overtuigend zijn rol van ‘echtgenoot die zijn best doet’ neer, zoals hij dat ook in ‘The Piano’ deed. Overigens is de film gebaseerd op het gelijknamige boek van Charles Williams uit 1963. Niemand minder dan Orson Welles probeerde het al eerder als ‘The Deep’ te verfilmen. De productie werd geplaagd door financiële en technische tegenslagen, werd in de loop der jaren meerdere keren stopgezet en uiteindelijk moest de grote regisseur opgeven toen zijn hoofdrolspeler Laurence Harvey in 1973 overleed. Er gaan nog altijd geruchten dat Welles de film toch af heeft gemaakt en dat ‘The Deep’ nog ergens in zijn nalatenschap in een kluis verstopt zit. Zouden we die ooit nog te zien krijgen?

Liesbeth Broekhuyse

Bioscooprelease: 8 september 1989