Dead Man Down (2013)

Regie: Niels Arden Oplev | 117 minuten | actie, misdaad, drama, thriller | Acteurs: Colin Farrell, Noomi Rapace, Terrence Howard, Dominic Cooper, Isabelle Huppert, Luis Da Silva Jr., Stu Bennett, Franky G, Declan Mulvey, John Cenatiempo, Roy James Wilson, Myles Humphus, Stephen Hill, Aaron Vexler, James Biberi, F. Murray Abraham, Andrew Stewart-Jones

Na Susanne Bier, Tomas Vinterberg en Nicolas Winding Refn is Niels Arden Oplev de zoveelste Deense regisseur die zijn geluk beproeft in Amerika. Dat zoiets alle kanten op kan, blijkt uit de overzeese producties van zijn landgenoten: Vinterbergs ‘Dear Wendy’ was niet te pruimen, Biers ‘Things We Lost in the Fire’ kon niet tippen aan haar eerdere werk. Daar tegenover staat het succes van Refns spetterende ‘Drive’.

Net als Refn heeft Niels Anders Oplev gekozen voor een typisch Amerikaans genre, de actiethriller. Een Hongaars ingenieur die zijn fortuin zoekt in Amerika, verliest vrouw en kind wanneer hij een bende vastgoedgangsters voor de voeten loopt. Dat roept om WRAAK. De ingenieur infiltreert in de bende, waarna hij geduldig wacht op het juiste moment om toe te slaan. Tussen de bedrijven door leert hij zijn overbuurvrouw kennen, een Française die geobsedeerd is door haar eigen brute verleden.

In het beste geval zou dit verhaal een spannende actiethriller kunnen opleveren, opgefrist met wat romantische intermezzo’s. Helaas gaat ‘Dead Man Down’ ten onder aan een belabberd script, met ontelbare plotgaten, ongeloofwaardige wendingen, personages die nauwelijks zijn uitgewerkt en onbeholpen dialogen. Voor een actiethriller is er verrassend weinig actie, voor romantiek ontbreekt de chemie tussen hem en haar.

Gelukkig kent ‘Dead Man Down’ wat aardige humor en fraaie fotografie, en kan Colin Farrell prima door voor een gepijnigde Hongaar. Noomi Rapace is een stuk minder geloofwaardig als de door het lot getroffen Française. Bovendien zijn haar littekens nu ook weer niet zo afstotend – per slot van rekening moet zij overbuurman en bioscoopbezoeker charmeren – om haar wraakplannen geloofwaardig te maken.

Zo is Niels Anders Oplev de zoveelste Europese regisseur die na een groot succes (de eerste Millenniumfilm) geconfronteerd wordt met de harde werkelijkheid van Hollywood. Waar hij in Europa ongetwijfeld hoogwaardige scripts krijgt toegestuurd, moet hij het in Amerika doen met het derderangsscript van een derderangsscenarist. Met een beetje geluk levert dit debuut nog wat betere aanbiedingen op voor actiethrillers, want dat Oplev in staat is tot prima actiescènes is een van de weinige lichtpuntjes van ‘Dead Man Down’.

Bioscooprelease: 4 april 2013
DVD- en blu-ray-release: 14 augustus 2013