Deadpool (2016)

Regie: Tim Miller | 108 minuten | actie, avontuur, science fiction, thriller | Acteurs: Ryan Reynolds, Karan Soni, Ed Skrein, Michael Benyaer, Stefan Kapicic, Brianna Hildebrand, Style Dayne, Kyle Cassie, Taylor Hickson, Ayzee, Naika Toussaint, Randal Reeder, T.J. Miller, Isaac C. Singleton Jr., Morena Baccarin, Gina Carano, Stan Lee

Deadpool is in alles het tegenovergestelde van zijn superheldenfamilie uit de Marvel-stal. Hij heeft een ontzettend grote bek, een wel heel bloederige manier van vijanden uitschakelen en een werkethos dat niet strookt met dat van een superheld. De veelgestelde vraag tijdens de ontwikkeling van de film: “Durven de makers al dat bloed en onkuise taalgebruik wel naar het witte doek te vertalen?”, kan in ieder geval positief worden beantwoord. De ‘merc with a mouth’ (huurling met de grote bek) slacht en scheldt alsof zijn leven er vanaf hangt. Maar of dit van ‘Deadpool’ een originele toevoeging maakt, blijft de vraag.

De film kent een roerige voorgeschiedenis van afgeblazen projecten en in het slop geraakte onderhandelingen. Tot het moment dat Marvel besloot spijkers met koppen te gaan slaan. Er verscheen vanuit het niets een trailer, vervolgens werd de film in slechts veertien dagen opgenomen om binnen no time in de bioscoop te verschijnen. Tim Miller mocht uiteindelijk op de regisseursstoel plaatsnemen. Dat Ryan Reynolds in de huid zou kruipen van de antiheld, was het enige dat al die tijd als een paal boven water stond.

En dat doet de Canadees met verve. Hij speelt de criminele praatjesmaker Wade, die in ruil voor wat centen mensen bedreigt en desgevraagd in elkaar timmert. Hij is een gespierde oud marinier die net als alle stoere jongens ook een zachte kant herbergt. Een zachte kant die naar de oppervlakte komt als hij verliefd wordt op het animeermeisje Vanessa. Heimelijk verliefd richten de twee tortelduifjes zich op de toekomst. Maar dan krijgt Wade plots het nieuws dat de kanker in zijn lijf het sprookje vroegtijdig zal eindigen. Tenzij hij meedoet aan een pijnlijk experiment dat hem mogelijk kan genezen.

Uiteraard gaat dit experiment gruwelijk mis. Wade ontvangt superkrachten maar wordt vreselijk verminkt waarna hij uit is op wraak. Deadpool is geboren. Ontzettend eendimensionaal natuurlijk, maar dit zien de makers gelukkig ook in. Hier spelen zij op in door regelmatig de vierde wand te doorbreken om Deadpool de mogelijkheid te geven zijn eigen film van commentaar te voorzien. Deze spitsvondigheid is leuk gevonden maar de grappen zijn lang niet altijd raak. De film zal de doorgewinterde Deadpool-fan op zijn wenken bedienen, voor de meer neutrale filmkijker zal het te weinig zijn om overtuigd te worden.

Voor hen zullen de grove one-liners en bloedvergieten vooral als een gimmick aanvoelen. ‘Deadpool’ blijft namelijk continu als een typische Marvel-film aanvoelen. Een gevoel dat gesterkt wordt door het overdadige gebruik van CGI, Amerikaanse puberhumor en de onnodige verwijzingen naar de andere stripuniversums. Ook krijgt het liefdesverhaal wel erg veel aandacht voor een film die verder zo schijtlollig probeert te zijn. ‘Deadpool’ is bovenal een film die aanvoelt als de start van een succesvolle, en lucratieve filmserie. De vervolgen staan immers al in de overvolle planning van Marvel gemarkeerd. Goed nieuws voor liefhebbers van superhelden, liefhebbers van originele actiefilms kunnen ‘Deadpool’ beter overslaan.

Thomas van den Berg

Bioscooprelease: 11 februari 2016
DVD- en blu-ray-release: 8 juni 2016