Deadtime (2013)

Regie: Rody Claude | 98 minuten | misdaad, actie, thriller | Acteurs: Rody Claude, Kenny Low, Jessica Hegarty, Paul Boucher, James Aulin, Mary Lucille Baker, Sarah Blizard, Emmanuel Blondel, Jason Britza, Joel Brown, Benedict Chau, Timothy Christian, Shane Devos, Korum Ellis, Leon Grey

Claire heeft altijd een luxe en relatief beschermd leven geleid in gegoede kringen. Maar dat verandert plotsklaps als ze tot de ontdekking komt dat haar vader aan het hoofd staat van een gevreesd misdaadsyndicaat dat zich bezighoudt met de illegale handel in organen. Door de schokkende ontdekking belandt Claire van de ene op de andere dag in een inktzwarte en sinistere wereld. Ze moet het opnemen tegen meerdere huurmoordenaars die de opdracht hebben gekregen om haar het zwijgen op te leggen. Met zulke levensgevaarlijke vijanden lijkt alleen een gunstige speling van het lot haar nog voor de dood te kunnen behoeden.

De illegale orgaanhandel is zonder twijfel een van de meer lugubere verschijningsvormen van de internationale georganiseerde misdaad. Dankbaar voer dus voor de filmwereld. In ‘Turistas’ leidde het thema tot een beklemmende thriller met horrorelementen die een rondreis door Brazilië een heel wat minder aanlokkelijk aangezicht geeft dan het beeld dat de verleidelijke toeristenfolders vol zonnige stranden en ongerepte oerwouden schetsen.

Maar de Australische rolprent ‘Deadtime’ gooit het over een wat andere boeg. De door Rody Claude (die zelf ook zijn opwachting maakt als een koene politieagent die in de bres springt voor de dame in nood Claire) film is vooral een actievehikel met thrillerelementen dat het primair moet hebben van rondvliegende kogels en onzachte vuistgevechten. Als je geen overdreven hooggespannen verwachtingen hebt, zijn de actiescènes voor het overgrote deel best aardig te pruimen, zeker als de niet van bovengemiddelde vechterskwaliteiten gespeende Kenny Low ten tonele verschijnt in zijn dubbelrol als huurmoordenaarstweeling. Ook Claude zelf werpt zich op als iemand die voor het oog van de camera een aardig robbertje kan vechten. Het acteerwerk is een stuk zwakker en oogt vaak vrij stijf, amateuristisch, geforceerd en ongeïnspireerd.

Ook het verhaal heeft niet vreselijk veel om het lijf, al is er wel een plotwending richting het eind die de gebeurtenissen vooraf in een wat ander en lichtelijk verrassend perspectief plaats. Het einde doet wat vaag aan en komt een beetje over als een potsierlijke poging om de film toch nog een wat intelligenter en meer gesofisticeerd exterieur te geven.

In werkelijkheid is ‘Deadtime’ echter niet veel meer dan een middelmatige film die vooral drijft op enkele aardige actiescènes. Niets bijzonders dus.

Frank Heinen

DVD-release: 28 april 2015