Death Race 2000 (1975)

Regie: Paul Bartel | 84 minuten | actie, science fiction, sport | Acteurs: David Carradine, Simone Griffeth, Sylvester Stallone, Mary Woronov, Roberta Collins, Martin Kove, Louisa Moritz, Don Steele, Joyce Jameson, Carle Bensen, Sandy McCallum, Paul Laurence, Harriet Medin, Vince Trankina, Bill Morey, Fred Grandy, William Shephard, Leslie McRae, Wendy Bartel, Jack Favorite, Sandy Ignon, John Landis, Darla McDonnell, Roger Rook

Aan het eind van de twintigste eeuw ontstond er in gameland behoorlijk wat commotie toen er een zeer controversieel spel uitkwam. In deze game was het niet de bedoeling om als eerste de finish te bereiken, maar om zoveel mogelijk punten te scoren door mensen en dieren aan te rijden. Je zult vast weleens van ‘Carmageddon’ gehoord hebben. De game werd een springplank voor andere gewelddadige racegames, zoals ‘Grand Theft Auto’ en ‘Driver’. Toch was het concept van ‘Carmageddon’ niet nieuw. Nee, het spel werd gebaseerd op de B-film ‘Death Race 2000′, een evenzeer controversiële culthit van twee decennia eerder. In ‘Death Race 2000′ draait het allemaal om de Trans-Atlantic Road Race van de oost- naar de westkust van de Verenigde Staten. Naast de volgorde van aankomst, kunnen er onderweg veel bonuspunten gescoord worden door mensen aan te rijden. De race wordt elk jaar door de overheid georganiseerd en is onder een groot deel van de bevolking immens populair. De rivaliteit tussen de racers is groot en met de nodige accessoires op hun voertuigen maken ze elkaar het leven zuur.

Verder is er deze editie een antibeweging, die probeert de race te saboteren. Net als ‘Carmageddon’ wist ‘Death Race 2000′ in 1975 behoorlijk wat mensen te choqueren. Dat lijkt ook het belangrijkste doel van de film, want het verhaal is te belachelijk om serieus te nemen. Het expliciete geweld en het uitbeelden van een dosis bloot werden in deze tijd door de meeste mensen absoluut niet gewaardeerd. Toch werd de film door een klein gezelschap positief ontvangen. Het waren voornamelijk jongeren, die zich wilden afzetten tegen hun ouders. Regisseur Paul W.S. Anderson was één van die jongeren: “Het was destijds een film die je absoluut niet van je ouders mocht zien, dus natuurlijk vond ik dat mooi!” In 2008 maakte hij de ‘Death Race’ met Jason Statham, dat gebaseerd is op zijn favoriet. Het verhaal wordt regelmatig bekeken vanuit een journalistiek perspectief en zo passeren de meest irritante verslaggevers de revue. Daarnaast ademt deze film het B-karakter wel heel sterk uit. De gepimpte raceauto’s lijken letterlijk op racend speelgoed en verder is er onmiskenbaar met tomatenketchup gewerkt. Over het absurdistische verhaal hebben we het al gehad, maar hier en daar wordt toch een serieuze noot aangeslagen, iets wat de film alleen nog maar verder naar beneden haalt.

Het is overduidelijk dat ‘Death Race 2000′ zichzelf verre van serieus neemt, maar desondanks levert dat geen vermakelijke film op. Het verhaal is absurd, de plot is op een vervelende manier uitgewerkt en de actiebeelden zien er nep uit. Dat hier sprake is van een culthit is goed te begrijpen, maar dan helaas alleen voor de echte liefhebbers…

Arian Schouten

Waardering: 1

Bioscooprelease: 15 januari 1976