Death Sentence (2007)

Regie: James Wan | 110 minuten | drama, thriller | Acteurs: Kevin Bacon, Garrett Hedlund, Kelly Preston, Jordan Garrett, Stuart Lafferty, Aisha Tyler, John Goodman, Matt O’Leary, Edi Gathegi, Hector Atreyu Ruiz, Kanin J. Howell, Dennis Keiffer, Freddy Bouciegues, Leigh Whannell, Casey Pieretti

Dit is duidelijk een ode aan de ‘Death Wish’ films met Charles Bronson, die in de jaren zeventig en tachtig een groot succes waren, en waarin kennis werd gemaakt met een ‘all-American’ man, die na een aanval op zijn gezin het heft in eigen handen neemt en wraak zweert aan alle criminelen.

Het gegeven blijft natuurlijk leuk, maar de makers konden ogenschijnlijk niet kiezen welke kant ze met de film op wilden. Enerzijds is er de rauwe, harde kant, waarin Bacon beladen met wapens zijn vijanden te lijf gaat, zich door niemand laat tegen houden en zelfs zijn hoofd kaal scheert om extra stoer en mannelijk over te komen. Hoogtepunt hierin is de eindeloze geweldsscène in een enorm leegstaand pand, vol gangen en trappen, waar achter iedere hoek weer een nieuwe vijand verschijnt. Aan de andere kant is er echter, vrij onverwachts overigens, de dramatische kant van de film, waarin Nick Hume en zijn vrouw samen huilen over de dood van hun zoon; waarin Hume in zijn eentje huilt over zijn zoons dood en waarin de andere, overgebleven zoon huilt en zich gepasseerd voelt omdat hij denkt dat zijn ouders hém liever zouden zijn verloren. Dat deze softe kant aanvankelijk overheerst is begrijpelijk en werkt deels positief omdat de schok van de gewelddadige gebeurtenissen daarna groter is.

Dat gedurende de hele film deze dramatische kant prominent aanwezig blijft, is echter vooral verwarrend en irritant. Moeten we Kevin Bacon nou zielig vinden en geëmotioneerd met hem mee huilen of moeten we hem juist aanmoedigen, om zich zonder pardon en meedogenloos te wreken? Het lukt allebei niet. De tragische gevoelens van de hoofdrolspelers kun je nauwelijks serieus nemen nadat John Goodman net voorbij is gekomen als idiote wapenhandelaar met jampotbrillenglazen. Dit soort personages past niet binnen een serieus drama. Is het dan toch bedoeld als ‘Kill Bill’-achtige wraakfilm, waarin wapens belangrijker zijn dan emoties en duistere figuren optreden om het onze held moeilijk te maken? Ook niet, want in zo een film willen we niet horen wat de schuldbewuste vader zijn zoon in tranen aan zijn ziekenhuisbed vertelt, hem huilend om vergiffenis vraagt en smeekt zijn vingers te bewegen als teken van leven, als ware het een slechte aflevering van ‘E.R.’. En misschien is Kevin Bacon ook wel niet de meest geschikte persoon voor deze rol, of heeft hij de afgelopen tijd te veel zware en serieuze rollen gespeeld, en kan hij gewoon niet veranderen in meedogenloze moordenaar, zij het met nobele motieven. Hij is blijkbaar geen Charles Bronson.

Als je houdt van ‘over-the-top’-geweld kom je met ‘Death Sentence’ deels zeker aan je trekken, maar dan moet je de rest van de film wel voor lief nemen.

Ruby Sanders

Bioscooprelease: 18 oktober 2007