Death to Smoochy (2002)

Regie: Danny DeVito | 105 minuten | komedie, misdaad | Acteurs: Robin Williams, Edward Norton, Catherine Keener, Danny DeVito, Jon Stewart, Pam Ferris, Danny Woodburn, Michael Rispoli, Harvey Fierstein, Vincent Schiavelli, Craig Eldridge, Judy White, Tim MacMenamin, Bruce McFee, Glen Cross

Na tenenkrommende rollen in ‘Flubber’, ‘Bicentennial Man’ en meer van dat soort films kiest Robin Williams de laatste jaren voor donkere rollen. En dat is een weg die hij veel eerder in had mogen slaan. Hij doet het geweldig als vloekende, corrupte, homofobische tv-presentator, Rainbow (F*ck*ng) Randolph. Op het scherm is hij poeslief (“Friends come in all sizes”), in het normale leven is hij iemand die openlijk geld accepteert van ouders wiens kind in zijn show wil. Als dit aan het licht komt, wordt Rainbow Randolph gearresteerd door de FBI, ontslagen en moet de TV-zender op zoek naar een vervanger. Echter, kindershowpresentatoren die niets op hun kerfstok hebben, zijn moeilijk te vinden. Ten einde raad bezoekt producer Nora, een leuke rol van Catherine Keener, een optreden van Sheldon Mopes, als Smoochy de neushoorn, bij een drugskliniek. Smoochy is een type dat weet dat hij de wereld niet kan verbeteren, maar wel zijn uiterste best doet om er een “deuk” in te maken.

Ondertussen is Rainbow Randolph failliet, uit op wraak en doet hij er alles aan zijn oude baantje terug te krijgen. Tegen alle verwachtingen in wordt Smoochy een hit. Edward Norton speelt de rol met volle overgave en dankzij hem wordt Smoochy nooit iemand aan wie je een hekel krijgt, iets wat makkelijk had kunnen gebeuren in zo’n rol. Hij is oprecht, grappig, naïef, maar zo principieel dat hij geen watje is. Hij probeert kinderen het belang van goede voeding en familie-relaties bij te brengen, hetgeen resulteert in een aantal grappige liedjes, waarvan het hoogtepunt toch wel “My step-dad’s not mean, he’s just adjusting” is.

Nadeel van de film is dat het allemaal een beetje over the top gaat als blijkt dat Smoochy niet één maar twee aartsvijanden heeft, niet alleen Rainbow Randolph wil hem dood, maar ook een corrupte kinderen-organisatie en na de zoveelste aanval op de integriteit van Smoochy geloof je het allemaal wel. Maar de komische dialogen, de kostuums, de muziek en het unieke verhaal maken dat je dat de makers gauw vergeeft en deze film zeker zult waarderen.