Deep in the Valley (2009)

Regie: Christian Forte | 90 minuten | komedie  | Acteurs: Chris Pratt, Brendan Hines, Scott Caan, Rachel Specter, Kate Albrecht, Denise Richards, Christopher McDonald, Blanca Soto, Tracy Morgan, Charlotte Salt, Kim Kardashian, Michael C. Kricfalusi, Tim Trobec, Alison Waite, Nikki Griffin, Kieran Newton, Amber Hay, Shayne Lamas

Voor veel mannen is het waarschijnlijk de ultieme droom: een rol mogen vervullen in een pornofilm waarin uitsluitend aantrekkelijke, jonge vrouwen meespelen, dames die hun seksuele verlangens niet onder stoelen of banken stoppen. Voor Lester (Chris Pratt) en Carl (Brandan Hines) wordt deze droom in de zwaar seksistische komedie ‘Deep in the Valley’ waarheid. Wanneer Lester via een belspel een soort tijdmachine wint, blijkt dit een pornotijdmachine te zijn die je naar een willekeurige film van de (fictieve) pornogrootheid en -producer Diamond Jim kan sturen. En zo belanden de twee vrienden, van wie Carl de rustige en serieuze van het stel is die een ongelukkige relatie heeft en Lester de lolbroek is voor wie het werkelijk een droom is die uitkomt, in een oude pornofilm terecht.

De cover van ‘Deep in the Valley’, met de vele schaarsgeklede vrouwen, windt al weinig doekjes om wat deze film je gaat voorschotelen en de 16+ rating is gezien het vele naakt dat in beeld komt gemakkelijk te verklaren. Toch is het allemaal niet extreem wat je in ‘Deep in the Valley’ te zien krijgt. Behalve de blote borsten die veelvuldig in beeld komen doet de film eigenlijk niks al te spannends of ordinairs. De film waar Carl en Lester in terechtkomen speelt zich af in een groot Amerikaans studentencomplex waar veel van de studentes lesbiennes blijken te zijn. Voor het tweetal is het zaak om uit te vinden hoe ze uit deze wereld kunnen ontsnappen en terug naar hun eigen wereld kunnen komen.

Als je door al het naakt en de vele mooie vrouwen heenprikt, dan blijkt ‘Deep in the Valley’ eigenlijk een hele simpele komedie te zijn, waarin helaas niet al te veel te lachen valt. Tijdens hun zoektocht terug naar de echte wereld worden Carl en Lester geholpen door twee van de knapste meisjes van het complex, Bambi (Rachel Specter) en Daphne (Kate Albrecht). Tevens worden ze om nogal onduidelijke redenen opgejaagd door twee politieagenten.  Dat dit verhaal ontaardt in clichés als voor de hand liggende liefdes en de vriendschap van het tweetal die onder druk komt te staan, komt voor niemand als een verrassing. ‘Deep in the Valley’ verzuimt echter om dit flinterdunne verhaal met wat humor te compenseren, ondanks de vele pogingen die het hiertoe doet. Zoals de politieagente die van SM houdt, of een scène waarin het tweetal zich voor gangsters moet voordoen om op een geheim feest te infiltreren; het wil maar niet echt grappig worden en de momenten dat je wel moet lachen zijn te spaarzaam. Ook het stuitende gegil van de talloze meisjes wordt steeds hinderlijker.

Gelukkig worden al te puberale en banale grappen ons bespaard en hoe vreemd het ook klinkt, dat is wel de grootste verdienste van ‘Deep in the Valley’. Dit maakt het kijken van de film ondanks al zijn gebreken in ieder geval geen tenenkrommende ervaring. Toch is deze komedie alleen de moeite van het aanzien waard wanneer je op zoek bent naar een wel heel hersenloze ervaring. Al het vrouwelijk schoon dat voorbijkomt kan niet verbloemen dat ‘Deep in the Valley’ toch wel een hele gebrekkige komedie geworden is die ook als parodie op een pornofilm tekortschiet. Het had veel erger kunnen zijn, maar als dat het grootste compliment voor een film is dan is daarmee wel voldoende gezegd.

Martijn Scheepers

‘Deep in the Valley’ verschijnt woensdag 23 januari 2013 op DVD.