Delivery Man (2013)

Regie: Ken Scott | 103 minuten | drama, komedie | Acteurs: Vince Vaughn, Chris Pratt, Cobie Smulders, Andrzej Blumenfeld, Simon Delaney, Bobby Moynihan, Dave Patten, Adam Chanler-Berat, Britt Robertson, Jack Reynor, Amos VanderPoel, Matthew Daddario, Jessica Williams, Leslie Ann Glossner, Derrick Arthur

Het zou je maar gebeuren. Twintig jaar geleden heb je regelmatig gedoneerd bij de spermabank omdat je veel geld nodig hebt. Je denkt er niet meer aan totdat er een advocaat op je stoep staat die zegt dat je door een fout van de spermabank de vader bent van maar liefst 533 kinderen. Het is een bizarre situatie waar Vince Vaughn mee te maken krijgt in Delivery Man.

Vaughn speelt David Wozniak, een onbetrouwbare goedzak die als bezorger werkt voor het familiebedrijf. Wanneer zijn vriendin, met wie hij een knipperlichtrelatie heeft, hem vertelt dat ze zwanger is, is Dave ontzettend blij. Zijn vriendin is echter nog niet overtuigd of ze de chaotische David wel als vader in het leven wil van hun kind. David weet op dat moment nog niet dat hij ook vader is van 533 andere kinderen. 142 van die kinderen spannen een rechtszaak tegen de spermabank aan omdat ze de identiteit van hun vader willen weten, die gedoneerd heeft onder de naam Starbuck. David moet beslissen of hij in het openbaar wil treden. Omdat zijn eigen leven een rommeltje is probeert hij anoniem een vader te zijn in het leven van zijn 142 kinderen.

Regisseur Ken Scott heeft met ‘Delivery Man’ zijn eigen remake gemaakt. De Canadees maakte in 2011 zijn eerste Franstalige versie van de film, ‘Starbuck’. In ‘Delivery Man’ zien we hetzelfde verhaal en Scott filmde zelfs een aantal scènes op exact dezelfde locaties als zijn voorganger. Dat het verhaal een leuk uitgangspunt heeft is duidelijk. Maar Scott wil te veel situaties in zijn film stoppen. Het grootste gebrek van ‘Delivery Man’ is de chaotische manier waarop situaties zichzelf te makkelijk oplossen. Zo redt Wozniak één van zijn dochters van een overdosis door kort met haar te praten. De dag erna is ze ineens clean en gaat ze fluitend door het leven, zeer ongeloofwaardig. Zo ook de reactie van Davids vriendin als ze erachter komt dat hij Starbuck is. Binnen tien seconden heeft ze het geaccepteerd, terwijl ze in de anderhalf uur daarvoor zeurt over alle aspecten in zijn leven. En zo wordt er te vaak over ingewikkelde dingen heen gestapt. ‘Delivery Man’ is een combinatie van drama en komedie. Het dramagedeelte werkt over het algemeen ok maar het komische gedeelte vaker niet dan wel. Veel grappen slaan dood en acteurs als Chris Pratt en Cobie Smulders, die hun komische talent in televisieseries zeker hebben bewezen, worden niet voldoende ingezet. De mooiste rol is weggelegd voor de Poolse acteur Andrzej Blumenfeld die op hartverwarmende wijze gestalte geeft aan Davids vader. Van Vince Vaughn weten we dat hij een goede komiek is die met zijn charisma makkelijk de aandacht naar zich weet toe te trekken. Dat doet hij in zijn rol als David Wozniak ook, maar Vaughn laat ook zien dat hij de dramatische scènes goed aankan. De combinatie van humor en lichte drama ligt hem goed.

‘Delivery Man’ is weliswaar rommelig en laat te vaak mogelijkheden tot goede grappen liggen, maar de film is wél amusant en heeft een hart. Het is geen hoogvlieger maar humor en drama wisselen genoeg af. Vince Vaughn toont dat hij meer in zijn mars heeft dan alleen komisch talent. Een ideale film voor een saaie zondagmiddag.

Shelley Eimers

Bioscooprelease: 9 januari 2014
DVD- en blu-ray-release: 7 mei 2014