Denise Calls Up (1995)

Regie: Hal Sawen | 80 minuten | komedie | Acteurs: Liev Schreiber, Alanna Ulbach, Tim Daly, Caroleen Feeney, Dan Gunther, Dana Wheeler-Nicholson, Aida Turturro, Sylvia Miles, Jean-Claude La Marre, Mark Blum, Hal Salwen

Internet, de telefoon, de fax; al deze communicatiemiddelen zijn bijna niet weg te denken uit ons leven. Zelfs als je op het uiterste randje van de fatsoenlijke beschaving zit, kun je vanuit het oerwoud nog met je mobieltje naar huis bellen. Bizar eigenlijk, maar wel verrekte handig! Als je het heel drastisch zou nemen met je baan en je sociale contacten ervoor opoffert, kun je zelfs vriendschappen in stand houden zonder elkaar daadwerkelijk te hoeven zien. Regisseur Hal Salwen werkt dit gegeven uit in ‘Denise Calls Up’ en is tevens de schrijver van het script. In ‘Denise Calls Up’ neemt een telefoongesprek een belangrijke plaats in het leven van zeven vrienden.

Je maakt in ‘Denise Calls Up’ kennis met Frank, Jerry, Martin, Gale, Barbara en Linda. Werk neemt een belangrijke plaats bij hen in. Hierin gaan de vrienden wel heel ver. Je merkt het al in het begin van de film. Je ziet een kamer die helemaal ingericht is voor een feestje; veel stoelen en een verscheidenheid aan lekkere hapjes. Maar waar zijn de gasten? Wat je ziet is de ‘day after’. Linda (Aida Turturro), de organisator van het feestje neemt de telefoon op. Het is Gale (Dana Wheeler-Nicholson), haar vriendin. Gale verontschuldigt zich dat ze niet kon komen vanwege haar werk en vraagt hoe het feestje was. Linda vertelt dat er niemand op is komen dagen en stelt Gale gerust dat ze het niet erg vond. Ze kon de tijd wel gebruiken om nog wat af te maken voor haar werk. Gale lijkt dit te geloven, maar als kijker weet je wel beter. Linda baalt en kwakt tijdens het gesprek de hapjes in de prullenbak.

Dit bovenstaande voorbeeld lijkt nog vrij onschuldig. Maar naarmate de tijd verstrijkt in ‘Denise Calls Up’, begint de toewijding aan het werk steeds extremere vormen aan te nemen bij de vrienden. Zo wordt Jerry (Liev Schreiber) door Gale telefonisch gekoppeld aan de neurotische Barbara (Caroleen Feeney). Allebei zijn ze al geruime tijd single en gaan blinddaten via de telefoon. Dit levert veel hilarische momenten op. Feeney en Schreiber weten de chemie goed over te brengen, en dát terwijl ze aan de telefoon zitten zonder elkaar te zien. Er is ook sprake van chemie bij Martin (Dan Gunther) en Denise (Alanna Ulbach). Denise, een totale vreemde voor Martin, belt hem onverwacht op met bijzonder nieuws. Door verscheidene telefoongesprekken raken de twee hechter bevriend. Denise is een onstabiel en hyper typetje en Ulbach zet dit karakter vermakelijk neer.

Salwen wil – volgens de officiële filmwebsite – met zijn film tonen dat je jezelf niet te afhankelijk moet maken van de techniek en daarbij je menselijkheid uit het oog verliest. De telefoons en de laptops in ‘Denise Calls Up’ zijn dan wel erg verouderd – dat maakt het eigenlijk nog grappiger om te zien – maar qua boodschap heeft de film niet in kracht ingeboet. Je kunt inderdaad te veel opgaan in je werk en er zijn nog meer nieuwe technische snufjes erbij gekomen om te kunnen communiceren. Waaronder msn en sms.

Salwen gebruikt wel zeer vergaande voorbeelden om aan te geven hoe de vrienden opgaan in hun werk. ‘Denise Calls Up’ moet je daarom vooral met een flinke korrel zout nemen. Bij vlagen is het humoristisch, zoals het daten met Jerry en Barbara en de vriendschap tussen Martin en Denise. Maar het verhaal van ‘Denise Calls Up’ is eigenlijk iets te absurd, waardoor de film op het niveau van een matige comedy blijft hangen.

Ans Wijngaarden

Bioscooprelease: 22 augustus 1996