Der rote Kakadu – The Red Cockatoo (2006)

Regie: Dominik Graf | 128 minuten | drama, komedie, romantiek | Acteurs: Max Riemelt, Jessica Schwarz, Ronald Zehrfeld, Ingeborg Westphal, Devid Striesow, Kathrin Angerer, Tanja Schleiff, Volker Michalowski, Klaus Manchen, Heiko Senst, Nadja Petri, Lutz Teschner, Felix Mödl, Peter Schneider

‘Der rote Kakadu’ is het café waar de jongeren van Dresden in 1961 heengaan om nog ongestoord naar rock&roll te kunnen luisteren. In de DDR is dat verboden, evenals de zogenaamd decadente gedichten die Luise (Schwarz) schrijft. Siggi (Riemelt) ontmoet haar bij een bijeenkomst waar jongeren gezamenlijk enthousiast op rock&roll dansen, zelfs voordat de muziek is begonnen. De bijeenkomst wordt wreed uiteen geslagen door de politie en Diggi helpt Luise te ontkomen. Via haar, en haar man Wolle, leert Siggi ‘Der rote Kakadu’ kennen, een plek waarvoor lange wachtrijen staan en mensen voor hetzelfde komen: muziek en lol maken.

Siggi is decorbouwer bij het theater en wil graag naar de hogeschool om daarvoor verder te studeren. Hij wordt verliefd op de creatieve Luise. Ze schrijft gedichten die ze voordraagt in besloten kring. Ze droomt ervan om haar woorden gedrukt te zien, maar weet dat dat niet mogelijk is, omdat haar gedichtenbundel meteen verboden en zij opgepakt zou worden. Luise is getrouwd met Wolle (Zehrfeld), een losbol, die vreemdgaat met elke vrouw die welwillend is en z’n werk in de fabriek totaal niet serieus neemt.

Siggi is nieuwsgierig naar het westen. De Berlijnse Muur laat nog vier maanden op zich wachten en Siggi kan nog relatief makkelijk naar het westen toe. Hij verkoopt er dan wat porselein of haalt sjieke kleren. Hij denkt er steeds vaker aan om er te gaan wonen en werken. Nadat Wolle opgepakt wordt, lijkt voor hem de keuze om te vertrekken steeds logischer te worden en hij hoopt Luise mee te kunnen nemen.

‘Der rote Kakadu’ behandelt een aantal complexe onderwerpen. Enerzijds verhaalt de film over de ingewikkelde wereld van liefde, sex en liefdesrelaties. Jonge mensen die verliefd worden, voor elkaar kiezen, maar tegelijkertijd willen genieten van jong zijn, sex en het leven. Gedragingen die weer gevoelens naar boven halen van jaloezie, woede en afhankelijkheid.

Anderzijds willen de makers de periode belichten van de Koude Oorlog; de tijd waarin Oost-Duitsland gescheiden was van West-Duitsland en bewoners van het oostelijke deel gebukt gingen onder het communistische regime. Men leefde volgens strikte regels; werkplekken werden niet zelf uitgekozen, maar toegewezen en de bevolking moest beschermd worden tegen de verlokkingen van het kapitalistische westen. Opruiende literatuur en (pop)muziek waren dan ook verboden. De idealistische en levenslustige jongere generatie wilde deze cultuur voor hun ontwikkeling echter niet missen en probeerden zoveel mogelijk mee te pikken.

Beide onderwerpen worden aardig in beeld gebracht, maar toch mist de uitwerking een bepaalde mate van scherpte. De makers lijken van alles net iets teveel te willen vertellen en durven geen keuzes te maken, waardoor verhaallijnen niet genoeg van de grond komen.

En hoewel de film er goed uitziet; het beeld, licht, decor, accessoires en casting goed verzorgd zijn, blijft het door dit gebrek toch een beetje aan de oppervlakte hangen. En dat is jammer, want daardoor is ‘Der rote Kakadu’ niet helemaal geworden wat het had kunnen zijn.

Karin van der Laan