Derailed (2005)

Regie: Mikael Håfström | 103 mionuten | drama, thriller | Acteurs: Vincent Cassel, Clive Owen, Addison Timlin, Melissa George, Jennifer Aniston, Sandra Bee, RZA, William Armstrong, Tom Conti, Rachael Blake, Richard Leaf, Xzibit, Catherine McCord, Denis O’Hare, Georgina Chapman, David Oyelowo, Giancarlo Esposito, Claire Lubert, Jennifer Joan Taylor, David Morrisey, Sam Douglas

‘Derailed’ is de verfilming van het boek van James Siegel. Alhoewel het de makers gelukt is een prima cast bij elkaar te brengen, is het maar de vraag of de plot in het boek beter tot uiting komt. De film kampt namelijk met een nogal rammelend scenario, dat wel weet te boeien, maar omdat zelfs de ongeoefende kijker de twist al van mijlenver aan ziet komen, moet deze aan spanning inboeten. De enige vraag waar de kijker gedurende een groot deel van de film mee zal zitten is of zijn of haar gedachte uitkomt en wanneer.

Desondanks is het een aardige film, die op momenten ook echt spannend is. Clive Owen weet te overtuigen als Charles Schine, hoofd van een gezin die zich toch onweerstaanbaar aangetrokken voelt tot de mooie Lucinda, die hij toevallig in een trein ontmoet. Zijn huwelijk met de al even aantrekkelijke Deanna (Melissa George) is in een dip geraakt, zijn baas heeft hem een belangrijke account afgepakt en zijn dochter Amy is ernstig ziek. De scènes die zich in de woonkeuken afspelen zijn erg herkenbaar, waardoor de personages een band weten te creëren met het publiek. Door een samenloop van omstandigheden komt Charles in een andere trein dan gebruikelijk terecht, waar hij Lucinda ontmoet. De twee voelen zich direct tot elkaar aangetrokken, ondanks dat ze getrouwd zijn. Ook dit deel van de film is overtuigend, omdat het zo anti-Hollywood is. Je ziet dat er passie sluimert, maar ook de twijfel: zowel Charles als Lucinda beseffen heel goed wat de consequenties zijn als ze doorgaan met hun acties. Tot dat moment is de film ijzersterk.

Als Vincent Cassel ten tonele verschijnt, gaat het snel bergafwaarts met de prent. Dit ligt echter niet aan Cassel, hij is uitstekend gecast als gevaarlijke crimineel en boezemt absoluut angst in met zijn intense blik en gewelddadige acties. Misschien ligt de plottwist té voor de hand en gaat het daarom verkeerd met de film. Dat is jammer want het vergalt een beetje het kijkplezier. Het is alsof je een cadeautje krijgt, maar je al weet wat er in zit. Dit is Jennifer Aniston’s eerste thriller (‘Leprechaun’ uit 1993 was meer een horrorfilm) en ze doet het heel aardig. Je zou haar kunnen verwijten dat ze te aardig overkomt voor deze rol, maar ze weet de diverse emoties, van passie tot angst en gewetenswroeging, toch keurig over te brengen.

Door de goed, bij vlagen zelfs uitstekend acterende cast, de spanningsmomenten en de film noir trekjes scoort ‘Derailed’ toch een voldoende. De film zal zeker een breed publiek aanspreken en je zult achteraf geen spijt hebben dat je hier tijd in gestoken hebt.