Desmond en het moerasmonster – Desmond & träskpatraskfällan (2006)

Regie: Magnus Carlsson | 68 minuten | animatie | Nederlandse stemmencast: Marjolein Algera, Mitchell van Dungen Bille, Jerrel Houtsnee, Marcel Jonker, Kiki Koster, Lucie de Lange, Kees van Lier, Just Meijer, Rob Pelzer, Ingeborg Wieten | Originele stemmencast: Shanti Roney, Rikard Wolff, Ola Rapace, Anna Blomberg, Rolf Skoglund, Lotta Bromé, Mans Nathanaelson, Einar Edsta Carlsson, Sten Ljunggren

Stop motion animatie is een techniek van filmmaken die – bijna ongeacht het eindresultaat – alle lof verdient. Met een eindeloos geduld worden geanimeerde poppetjes gefotografeerd, waarna de houding van het figuurtje een fractie gewijzigd wordt om er vervolgens weer een foto van te maken. Hierdoor ontstaat er – mits er 24 frames per seconde gebruikt worden – een vloeiend geheel, zodat het lijkt alsof de poppetjes zelf bewegen. Wanneer het de makers lukt om van deze tijdrovende vorm van animatie een interessant eindprodukt neer te zetten, is een andere reactie dan respect en ontzag nauwelijks op zijn plaats. De makers van ‘Desmond en het moerasmonster’, en in het bijzonder Magnus Carlsson, mogen wel gehuldigd worden voor deze bijzonder leuke stop-motion-lange animatiefilm. Carlsson schreef, produceerde en regisseerde zijn speelfilmdebuut, die bedoeld is voor een publiek van tussen de vier en negen jaar.

Door middel van een soort raamvertelling maakt het publiek kennis met de figuren in het Frambozenbos. Diverse kleurrijke personages, elk met een eigen achtergrond, talent of onhebbelijkheid, omringen het hoofdpersoontje Desmond. Desmond zelf is een varkentje, dat dol is op sauna’s en modderbaden. Ook is hij heel goed in het bakken van appelmoesmuffins. Op een dag ontdekken hij en zijn medebosbewoners dat er allerlei spullen gestolen zijn. Iedereen, behalve de Gemeenteraadslid Helmut, een eland, is ervan overtuigd dat het Moerasmonster de dief is en ze bedenken een plan om het monster te vangen. Deze verhaallijn doet wel wat denken aan die van ‘Poeh’s Lollifantenfilm’, waarbij Winnie de Poeh samen met zijn vriendjes op zoek gaat naar de Grote Gevaarlijke Lollifant, die later helemaal niet zo beangstigend blijkt te zijn.

De Zweedse animatiefilm heeft echter meer in petto dan een Disney-moraal en vriendelijke karakters. In diverse flashbacks zien we hoe de verhoudingen tussen de dieren tot stand gekomen zijn en wat hen drijft om het moerasmonster te pakken te krijgen. Geen van de bosbewoners heeft een feilloos karakter, op elk is wel wat aan te merken (behalve dan misschien Kleine Krook). De film is heel goed te volgen voor de kleintjes, maar dankzij de diepgang van de personages ook prima te verteren voor de oudere kijkers. Carlsson heeft humoristische dialogen en grappige situaties (Desmond frontaal naakt bijvoorbeeld) in de film verwerkt. De omgeving is bijzonder sfeervol en kleurrijk. Er is veel aandacht voor detail, waardoor de animaties heel geloofwaardig worden. ‘Desmond en het moerasmonster’ is een heerlijk bizar sprookje waaraan volwassen kijkers evenveel plezier zullen beleven als hun kroost.

Bioscooprelease: 31 januari 2008