Desperado (1995)

Regie: Robert Rodriguez | 100 minuten | actie, misdaad, thriller | Acteurs: Antonio Banderas, Salma Hayek, Steve Buscemi, Quentin Tarantino, Cheech Marin, Joaquim de Almeida, Carlos Gómez, Tito Larreva, Angel Aviles, Danny Trejo, Abraham Verduzco, Carlos Gallardo, Albert Michel jr., David Alvarado, Angela Lanza

‘Desperado’ is een stijlvolle, explosieve actiefilm die beter is dan de gemiddelde film in dit genre. Waarom? Niet vanwege de plot, dat is net zo simpel als een andere Hollywood-actiefilm. Maar dat weet Rodriguez goed te verbergen. Het is een combinatie van factoren. De cast is erg goed, Antonio Banderas is in zijn element als El Mariachi en heeft een perfecte tegenspeelster gevonden in de sexy Salma Hayek. De chemie tussen de twee spat van het scherm. Het schijnt dat J.Lo ook voor deze rol auditie heeft gedaan, zeker weten dat de film dan niet zo goed zou zijn geweest. De gepassioneerde liefdesscène in de film maakt dat je je bijna een voyeur gaat voelen, zó echt komt deze over.

Natuurlijk zijn de gouden handjes van Robert Rodriguez debet aan het slagen van de film. Nadat de filmwereld aan zijn voeten lag na het maken van de culthit ‘El Mariachi’ en het verkopen ervan aan Columbia Pictures, kreeg hij van deze maatschappij het bedrag van zeven miljoen dollar voor het maken van een remake/vervolg erop (duizend keer zoveel als het budget van ‘El Mariachi’). Zeven miljoen dollar voor het maken van een actiefilm is nog peanuts in Hollywood, maar Rodriguez weet dit geld goed te benutten. Het geld is hem gelukkig niet naar zijn hoofd gestegen. Hij weet de Mexicaanse sfeer perfect vast te leggen, je voelt bijna de hitte op je afkomen. De kleuren zijn prachtig en de actiescènes zijn om te smullen. De mooiste scène is die op het dak nadat de boekwinkel annex café van Carolina in rook op is gegaan. El Mariachi zoent Carolina (die op twee verschillende schoenen loopt) hartstochtelijk, laat haar eerst de sprong maken, springt vervolgens zelf van het ene naar het andere dak (achterwaarts, wel te verstaan), knalt ondertussen nog een paar bad guys neer en laat vervolgens de boel beneden hen exploderen. Zo fraai in beeld gebracht, dit is kunst met een grote K.

De bijrollen worden gevuld door Steve Buscemi (zijn rol is hem op het lijf geschreven, vandaar dat zijn karakter de naam Buscemi draagt), Quentin Tarantino en Cheech Marin. Jammer dat geen van allen het eind van de film halen, het zijn karakters waar we graag meer van hadden willen zien. Gelukkig zien we Cheech Marin in elk geval terug in het vervolg, ‘Once Upon a Time In Mexico’. De kans is groot dat Rodriguez in de toekomst zal gaan samenwerken met de overige genoemde acteurs, want het werken met hem schijnt een genot te zijn. Het kijken naar zijn films is in ieder geval een groot genoegen!

Bioscooprelease: 23 november 1995