Después de Lucía (2012)

Regie: Michel Franco | 103 minuten | drama | Acteurs: Tessa Ia, Gonzalo Vega Jr., Tamara Yazbek, Hernán Mendoza, Monica del Carmen

Recentelijk is pesten veel in het nieuws geweest. Hoewel het een eeuwenoud fenomeen is, blijven de intense gevolgen voor de slachtoffers iedereen verbijsteren. Hoe kunnen kinderen zo wreed zijn? Waarom heeft de omgeving niets gedaan? Het zijn telkens terugkerende vragen waar niemand een goed antwoord op kan geven. De beste manier om het beter te begrijpen, om te snappen wat het slachtoffer meemaakt, is om een persoonlijk verhaal van dichtbij te zien. Regisseur Michel Franco biedt ons dit heftige en pijnlijke perspectief.

Na de dood van haar moeder begint Alejandra (Tessa Ia) samen met vader Roberto (Hernán Mendoza) een nieuw leven in Mexico-Stad. De band tussen vader en dochter lijkt wat stroef door al het onverwerkte verdriet, maar Alejandra weet al gauw haar draai te vinden op school. Ze wordt uitgenodigd op feestjes en heeft veel lol met haar nieuwe vrienden, totdat ze een schaduwzijde bij hen ontdekt. Een foute beslissing wordt ‘Ale’ niet vergeven, waarna ze niet meer met rust gelaten wordt. Met vernederende mishandelingen maken de gemene klasgenoten gebruik van haar zwakke positie, waardoor het meisje van een vrolijke puber in een grijs muisje verandert. Als de situatie een dieptepunt heeft bereikt en ook Roberto erbij wordt betrokken, zijn de gevolgen niet te overzien.

Aanvankelijk wijst niets erop dat Alejandra slachtoffer van pesterijen zou kunnen worden, ze is immers een vrolijke, energieke en sociale tiener. Ook de klasgenoten lijken onschuldig. ‘Después de Lucía’ toont dan ook op een indrukwekkende manier hoe subtiel en onverwacht getreiter kan zijn. Hoe door één gebeurtenis de hele hiërarchische orde op de schop wordt gegooid, en de engeltjes in roofdieren veranderen. Hoe machteloos iemand is, wanneer hij of zij aan de sociale structuur is onderworpen. De kanten van goed en slecht, van slachtoffer en dader, zijn niet altijd even zwart-wit: is het niet Ale’s eigen schuld? En haar vrienden waren in het begin toch hartstikke aardig? Zo maakt Franco de kijker bewust van de complexe problematiek van het pesten, die niet alleen voor het slachtoffer maar ook voor diens omgeving grootschalige gevolgen kan hebben.

Het kijken van ‘Después de Lucía’ is een zware ervaring, want Franco weet je bijna dichterbij te brengen dan je lief is. Als toeschouwer krijg je vaak het gevoel dat je stiekem een privégebeurtenis begluurt, dankzij de vreemde camerahoeken vanaf bijvoorbeeld de achterbank van een auto. Je wordt zo als het ware middenin het verhaal geplaatst: de pesterijen gebeuren vlak voor je ogen… Daarnaast heeft de trage en statische manier van filmen een pijnlijk realistisch effect. Er wordt ons veel tijd gegund om de tragiek tot ons door te laten dringen, om te beseffen welke emotionele reacties het gepest teweeg kan brengen.

Hoewel het verdrietige verhaal van Alejandra en Roberto niet altijd even leuk is om te aanschouwen, is dit een film die iedereen zou moeten zien. Een maatschappelijk thema wordt op een zeer persoonlijke manier aan het oppervlak gebracht. Na het kijken van ‘Después de Lucía’ zal een treiteraar de volgende keer wel twee keer nadenken.

Alexandra Hoff

Bioscooprelease: 30 mei 2013
VOD-release: 24 september 2013