Die laatste zomer-Boomerang (2015)

Regie: François Favrat | 105 minuten | drama | Acteurs: Laurent Lafitte, Mélanie Laurent, Audrey Dana, Wladimir Yordanoff, Bulle Ogier, Anne Suarez, Anne Loiret, Lise Lamétrie, Angèle Garnier, Kate Moran, Gabrielle Atger, Rose Favrat, Lou-Ann Opéron, Eriq Ebouaney, Bruno Clairefond

Tatiana de Rosnay oogstte veel lof voor haar eerste in het Engels geschreven roman “Haar naam was Sarah”, en de verfilming werd door velen geprezen. Haar roman ‘Die laatste zomer’ ging in Nederland en Vlaanderen meer dan 250.000 keer over de toonbank en het is dan ook niet verwonderlijk dat ook hiervan de filmrechten al snel van de hand werden gedaan. ‘Die laatste zomer’ (internationale titel: ’Boomerang’) gaat over de veertigjarige Antoine Rey (Laurent Lafitte), gescheiden vader van twee dochters en kampend met een midlife crisis. Op zijn werk loopt het niet lekker – hij is architect – en gesprekken bij de psychiater lopen steevast uit op een “Ga nu eindelijk eens praten met je vader”.

Met zus Agathe (Mélanie Laurent) heeft Antoine een goede relatie. Ze trekken veel samen op, maar wanneer Antoine maar blijft wroeten in het verleden, houdt ze toch de boot af. De moeder van Antoine en Agathe, Clarisse (in flashbacks gespeeld door Gabrielle Atger) is dertig jaar geleden verdronken. Hun vader heeft het onderwerp altijd doodgezwegen. Agathe heeft zich hierbij neergelegd, maar Antoine kan het niet laten rusten. Wanneer de broer en zus een weekend verblijven op het eiland Noirmoutier, bezoeken ze de plek waar ze in hun kinderjaren vakanties doorbrachten. Het is ook dit eiland waar hun moeder stierf. Door gesprekken met de eigenaresse van de boerderij waar ze destijds verbleven, de aanhoudende weigering van hun vader om erover te praten en de vondst van een mysterieus horloge dat van hun moeder is geweest, groeit de obsessie van Antoine om de waarheid boven tafel te krijgen. Is Clarisse wel verdronken of is er meer aan de hand?

‘Die laatste zomer’ is een detective en familiedrama ineen. Het is geen hele spannende detective, want dat Antoine zal slagen in zijn missie staat als een paal boven water. Hoewel hij wordt afgeschilderd als licht paranoïde, geloof je nergens dat hij niet in zijn recht staat. Daarvoor zijn de reacties van de vader in de confrontaties met Antoine te belachelijk. De voorzichtig opbloeiende romance die Antoine krijgt met Angèle (Audrey Dana), werkzaam in het mortuarium waar destijds zijn moeder werd onderzocht, heeft geen andere functie dan de voet op het gaspedaal, al wordt er wel een dappere poging gedaan haar van wat achtergrond te voorzien. Ook de problemen waar Antoines oudste dochter mee kampt, zijn nauwelijks uitgewerkt, maar het personage lijkt uitsluitend bedoeld om de ontwikkelingen in het verhaal voort te stuwen. Toch is de mix van spanning en drama prima gedoseerd en kijkt ‘Die laatste zomer’ prettig weg, mede dankzij de goede performances van de drie belangrijkste acteurs. Dat het allemaal behoorlijk voorspelbaar is, doet daar niet veel aan af.

Bioscooprelease: 22 oktober 2015