Dirty Mind (2009)

Regie: Pieter van Hees | 102 minuten | actie, komedie | Acteurs: Wim Helsen, Robbie Cleiren, Kristine van Pellicom, Peter van den Begin, Sien Eggers, Peter van den Eeden, Sara Debosschere, Frank Focketijn, Adriaan van den Hoof, Maaike Neuville

Omdat het volgens regisseur Pieter van Hees “niet langer politiek correct is om te lachen over lesbische liberalen of de islam of dwergwerpen”, besloot hij een komedie te maken over de twee minderheden waarover dat – volgens hem – nog wel is toegestaan: blanke mannen en neurotische hersenwetenschappers. Die combinatie lijkt hier op papier een gecompliceerde worsteling, maar laten we ons oordeel over resultaat als film maar meteen weggeven: ‘Dirty Mind’ is een uitstekende komedie met veel vaart en inhoud geworden, bij vlagen hilarisch, op momenten tragikomisch, maar steeds in elk opzicht van een puik gehalte. Alweer zo’n prima film van onze Zuiderburen, die ons de laatste jaren voortdurend verwennen met vele cinematografische pareltjes.

Als Diego (Wim Helsen) door het ongeval totaal is veranderd, stort de medische wetenschap zich direct op hem. Graag willen de medici zijn interessante ziektegeval gebruiken voor eigen roem en promotie. Een operatie is in hun ogen noodzakelijk. Diego wil echter helemaal niet meer veranderen en weigert. Hij noemt zich voortaan Tony T, de stuntman. Zijn nieuwe persoonlijkheid als gevolg van het ‘frontaalsyndroom’ (hij is hard op zijn voorhoofd gevallen) bevalt hem uitstekend. Vroeger was hij een sul en was bangelijk en verlegen. Zijn broer Cissé (Robbie Cleiren) gebruikte hem als hulpje in het stuntmanbedrijfje. Diego wordt als Tony T. een topstuntman en wint het respect van familie en omgeving. Vrouwen die hem voorheen niet zagen staan, vallen nu voor hem, met uitzondering van de onderzoekster Jaana (Kristine van Pellicom).

Zijn gedrag wordt echter steeds ‘ongeremder’, hij doet wat hij wil en zegt wat hij denkt en maakt langzamerhand steeds meer vijanden. Zijn broer, die eerst de grote stuntman was, wordt in de nieuwe situatie overvleugeld, zijn moeder vindt hem teveel op haar ex gaan lijken en zijn vader denkt – niet geheel ten onrechte – dat hij het aanlegt met diens jonge vrouw. Moet hij dan toch maar ‘kiezen’ voor een operatie?

Het scenario van de film is ingenieus geconstrueerd en zit uitgebalanceerd en harmonieus in elkaar. Naast het met veel vaart en humor gebrachte verhaal, bevat de film puike stuntscènes die Tony T tijdens filmopnamen moet doen. ‘Dirty Mind’ is ondanks de stunts zeker geen actiefilm met veel stuntwerk geworden, de film is veel en veel meer dan dat. De grofkorrelige opnamen werken sfeerversterkend, het camerawerk is ijzersterk, de soundtrack heerlijk. De casting is prima op orde, de acteerprestaties staan op hoog niveau en zijn meer dan overtuigend.

Fijnzinnige en soms wat rauwere humor gaan samen met op momenten bijna poëtisch gefilmde rustpunten waarbij – uiteraard – de liefde bloeit. Hoe moet het met Tony T. en zijn nieuwe persoonlijkheid aflopen? Snel gaan zien!

Rob Veerman

Bioscooprelease: 16 april 2009