Disappearing Acts (2000)

Regie: Gina Prince-Bythewood | 116 minuten | drama, romantiek | Acteurs: Wesley Snpies, Sanaa Lathan, Regina Hall, Lisa Arrindell Anderson, Q-Tip, Clark Johnson, John Amos, CCH Pounder, Aunjanue Ellis, John Beasley, Fernando Phifer Cameron, Dequan Henderson, Laz Alonso, Cleveland Sampson, Thomas Day, Kelli Crews, Tony Ray Rossi, Kyle Rivers

‘Disappearing Acts’ is gebaseerd op het gelijknamige boek van Terry McMillan (‘How Stella got her Groove Back’). Regisseur Gina Prince-Bythewood heeft dit boek verfilmd voor de televisiezender HBO. Het is een liefdesverhaal over een relatie waarin onderwerpen als opleiding, werkloosheid, financiële problemen, zwangerschap en echtscheidingen worden behandeld.

Voor haar film heeft ze Wesley Snipes gecast als bouwvakker Franklin Swift. Franklin heeft geen diploma’s, maar zijn doel is om een eigen aannemersbedrijf te beginnen. Zora Banks is een getalenteerde zanglerares die op het punt staat om een eigen demo op te nemen. De producent ziet een groot talent in haar als singer/songwriter. Wanneer Zora verhuist naar Brooklyn ontmoet ze Franklin. Hij werkt in hetzelfde gebouw als waar zij in gaat wonen. Ze krijgen al snel een verhouding. Wanneer de relatie serieus wordt, vraagt Zora of Franklin bij haar komt wonen. Doordat ze allebei zoveel mogelijk aandacht aan elkaar proberen te besteden, lukt het hen niet om hun eigen dromen waar te maken.

Wesley Snipes is vooral bekend van actiefilms als ‘Demolition Man’, ‘Blade’ en ‘Passenger 57′. In 1997 zagen we hem in de dramafilm ‘One Night Stand’. Met zijn rol als Franklin Swift in ‘Disappearing Acts’ laat Snipes wederom zien, dat hij een rol in een dramafilm goed aan kan. Als Franklin overtuigt hij als een man die met veel moeite zijn leven bij elkaar probeert te houden. Hij is getrouwd maar leeft al lang niet meer met zijn vrouw samen. Bij haar heeft hij twee kinderen en dan is daar Zora Banks. Hij probeert iedereen te onderhouden. Maar doordat Franklin weinig geld op zak heeft en zijn baas hem niet altijd werk kan bieden, heeft hij het zwaar te verduren. De rol van Zora Banks wordt vertolkt door actrice Sanaa Lathan. Zij speelde onder meer in ‘Blade’ en ‘Alien vs Predator’. Als Zora speelt zij ook een goede rol.

De wanhoop die ontstaat, naarmate de relatie van Franklin en Zora vordert, komt door het spel van Snipes en Lathan goed naar voren. Door geldgebrek en ruzies wordt de situatie soms onhoudbaar. Beide personages zitten in een neerwaartse spiraal waar ze niet uit lijken te komen, maar ondanks alles blijven Franklin en Zora voor elkaar vechten.

De relationele problemen die behandeld worden in dit drama zijn realistisch. Dit maakt de film interessant om te zien. Daarbij zorgt de chemie tussen Snipes en Lathan ervoor dat het verhaal geloofwaardig blijft. De film verzandt gelukkig ook niet in sentimenteel drama, waardoor de film toegankelijk blijft. Dit alles maakt van ‘Disappearing Acts’ een mooi oprecht drama, een film die het kijken waard is.

Marvin Heineman