Divergent (2014)

Regie: Neil Burger | 140 minuten | actie, avontuur, science fiction | Acteurs: Shailene Woodley, Miles Teller, Theo James, Kate Winslet, Jai Courtney, Ansel Elgort, Zoë Kravitz, Ray Stevenson, Maggie Q, Ashley Judd, Tony Goldwyn, Mekhi Phifer, Christian Madsen, Ben Lloyd-Hughes, Casimere Jollette, Justine Wachsberger, Ben Lamb, Amy Newbold

De Young Adult film heeft zich in relatief korte tijd in het generieke filmlandschap genesteld. Films als de ‘Harry Potter’-cyclus en ‘The Hunger Games’-trilogie kunnen gezien worden als voorlopers van dit jonge genre. De films, veelal boekverfilmingen, spitsen zich speciaal toe op jongvolwassenen. Thema’s als vriendschap, liefde en de strijd tussen het goede en het kwade zijn alom tegenwoordig. Ook ‘Divergent’ (naar het boek van Veronica Roth) volgt dat beproefde stramien.

In een futuristisch en vervallen Chicago strijden vijf fracties om de heerschappij van de stad. De rest van de dystopische wereld is klaarblijkelijk door toedoen van de mensheid vergaan. De fracties zijn ingedeeld op basis van vijf deugden waaruit als een soort van lotsbestemming niet valt te ontsnappen. De keuze voor een dergelijke zuil wordt gemaakt op zestienjarige leeftijd. Ook Tris (Shailene Woodley ) staat op het punt een besluit te nemen over haar leven. Blijft ze bij de fractie waarin ze is opgegroeid of kiest ze voor een ander. Tijdens haar test gebeurt er echter iets onwaarschijnlijks waardoor haar toekomst een geheel andere wending neemt. De tiener blijkt in geen van de vijf zuilen te passen. Ze is een afwijkende (divergent).

Bij elkaar opgeteld gebeurt er in ‘Divergent’ maar weinig. Er loopt een mager plotlijntje over de politieke machtstrijd tussen de verschillende fracties en de moeizame plek die de afwijkenden daarin innemen. In de tussentijd volgt de film de getrouwe conventies van het genre. Er worden vriendschappen gesloten en vijanden gemaakt. Tris ondergaat hevige training om haar klaar te maken voor het volwassenschap. De underdogpositie bij aanvang wordt ingeruild voor die van held, mede doordat er een belangrijke wedstrijd wordt gewonnen. Tevens bloeit er een liefde op. En zo gaat het maar door. ‘Divergent’ heeft een lichtvoetig en vooral braaf moraal. Zo waakt Tris ervoor te snel het bed in te duiken met haar geheime liefde.

De cinematografie roept weinig vragen op. Sterker nog, het geeft de antwoorden nog voordat ze effectief in beeld komen. Dat Tris voor een andere fractie kiest dan diegene waarin ze is opgegroeid wordt bijvoorbeeld al vrij snel duidelijk. Het duurt dan nog enige tijd voordat ze werkelijk haar keuze maakt. Het effectueert allemaal in een redelijk voorspelbare film. Het acteerwerk is bovendien redelijk vlak. De toevalligheden en plotgaten hinderlijk.

‘Divergent’ is een licht vermakelijke maar inwisselbare kloon geworden. Het is vooral de vergelijking met ‘The Hunger Games’ die zich hier opdringt. Een nieuwe wereld die zich aan de hoofdpersoon openbaart. Het spelelement. Zelfs protagoniste Woodley lijkt precies gemodelleerd naar haar tegenhanger in ‘The Hunger Games’.

’Divergent’ is echter pas het eerste deel van een trilogie. De twee vervolgdelen zijn al in preproductie. ‘Divergent’ heeft daardoor als primaire taak de nieuwe speelwereld in gang te zetten en de personages te introduceren. Het is te hopen dat in de twee vervolgfilms de conventionele grenzen wat meer zullen opengaan.

Wouter Los

Bioscooprelease: 3 april 2014
VOD-release: 20 augustus 2014